Ben jij goed voorbereid op een crisis? Bijvoorbeeld op wereldwijd economisch vlak of als je gaat scheiden of je baan verliest? En heb je daarvoor eigenlijk een crisisbudget?
Ook al zou je het nog zo graag willen, het leven is niet te voorspellen. Dus bereid je je soms maar beter voor op het ergste, toch? Kun jij een eventuele crisis, groot of klein, financieel aan? Of wordt het dan spannend of je je hoofd nog boven water kunt houden? Je komt er alleen achter door in de cijfers te duiken. Hoe sta je er nu voor? En wat kun je doen om er ook later warmpjes bij te zitten? Stel bijvoorbeeld een crisisbudget op. In het vijfstappenplan hieronder vertellen we je hoe je dat doet.
Stap 1: check hoeveel geld je NU hebt
We gaan in kaart brengen hoeveel geld je nu hebt en waar dat geld allemaal staat. Open daarvoor een digitaal bestand, bijvoorbeeld in Google Drive of Excel (check ook zeker onze superhandige Follow Your Money-sheets). Of pak een vel papier, een schriftje of de PorteRenee Money Planner. We gaan ál je potjes noteren, van contant geld in huis en al je digitale spaarpotjes (ook die van je kinderen) tot de waarde van eventuele beleggingen. Zo krijg je een overzicht van al het geld waar je eventueel − ten tijde van een (persoonlijke) crisis − aan kunt komen.
Stap 2: zet je vaste lasten op een rij
Nu gaan we kijken waar dat geld naartoe gaat. Tijdens een crisis is het belangrijk om zo min mogelijk uit te geven. Je kunt natuurlijk je hand op de knip houden bij de Action, maar om je vaste lasten kun je niet heen. De huur of hypotheek, energie en verzekeringen moeten betaald worden. Schrijf daarom alle maandelijks terugkerende kosten op.
Maak met een marker de bedragen groen waar je niets aan kunt veranderen, bijvoorbeeld aan je huur (al kun je altijd om huurverlaging vragen…). Maak blauw wat onderhandelbaar of oversluitbaar is, zoals verzekeringen, internet, tv en telefoon. En maak de vaste lasten die je er meteen uit kunt gooien geel, zoals dat ongebruikte sportschoolabonnement of die vijf streamingdiensten.
Nu heb je een lijst van vaste lasten die sowieso betaald moeten worden, ook in crisistijd.
Stap 3: zet je variabele kosten op een rij
Naast vaste lasten heb je variabele kosten. Die zijn niet elke maand hetzelfde of worden niet op een bepaalde datum afgeschreven. Schrijf alle categorieën op waar jij maandelijks geld aan uitgeeft. Bijvoorbeeld: boodschappen, kleding, persoonlijke verzorging, leuke dingen et cetera. Noteer bij elke categorie het bedrag dat je hier minimaal aan moet kunnen uitgeven in tijden van nood. Dus geen flessen wijn en dure koeken meer, maar gewoon groente, fruit, brood. Tel alle bedragen bij elkaar op. Nu weet je wat je voor deze kosten op zijn minst nodig hebt om in crisistijd gezond te kunnen doorleven.
Stap 4: krijg inzicht in je inkomen
Even uitgaand van een worst-case-scenario: wat zou jouw inkomen dan zijn? Naar welk bedrag aan uitkering val je terug wanneer je je baan zou verliezen? Of voor zzp’ers: welke inkomsten blijven en welke zouden kunnen wegvallen? Zoek goed uit waar je recht op hebt. Misschien toeslagen of een uitkering? Achterhaal wat je inkomen wordt als het een tijdje niet goed gaat.
Stap 5: reken nu jouw crisisbudget uit
Neem nu je worst-case-scenario-inkomen en haal daar je minimale vaste lasten en variabele kosten vanaf. Blijf je boven nul? Gefeliciteerd, jij redt je wel als het leven even goed tegenzit.
Kom je onder de nul uit? Dan is de kans groot dat je het financieel niet gaat redden als er een (persoonlijke) crisis is. Kijk nog eens naar de potjes bij stap 1. Kun je daar nog iets mee? Hoelang red je het daarmee? Bekijk ook je vaste lasten nog eens kritisch. Kun je toch nog iets wegstrepen? Zijn de minimale bedragen voor variabele kosten misschien te hoog? Ga actief aan de slag met het terugdringen van je vaste lasten en variabele kosten. Zet nu het misschien nog kan wat geld weg. En vraag om hulp, in je omgeving of bij je gemeente, als je vreest dat het misgaat mocht je ooit in financieel zwaar weer komen. Doe dat liever te vroeg dan te laat. Dit stappenplan voor het bepalen van je crisisbudget is daarin al een eerste stap.
Wat de uitkomst van je crisisbudget ook is, het schept in elk geval duidelijkheid. Het is niet gek of erg om bang te zijn voor wat je te wachten staat mocht er een crisis komen. Maar gebruik die emotie om te handelen, in plaats van erdoor te bevriezen. Probeer de baas te blijven over je eigen situatie.
Ben je op zoek naar een slimme manier om elke maand wat extra te besparen? Misschien werkt de kaasschaafmethode wel voor jou. In de video hieronder leg ik je uit hoe die werkt. En mocht je nog meer handige geldtips willen, volg ons dan op Instagram. Daar deel ik elke week de beste tips, speciaal voor jou!