Elektrisch rijden: is dat nou echt goedkoper?

Een elektrische auto klinkt zo lekker groen en goedkoop. Maar is dat wel zo? Wat kost elektrisch rijden vergeleken met benzine eigenlijk? We doken in de cijfers.

Een tijdje terug stapten wij enthousiast over op een elektrische auto. Elektrisch rijden is beter voor het milieu én voor je portemonnee. Tenminste, dat dachten we altijd. Maar in de tussentijd is er een hoop veranderd voor elektrische auto’s. En ziet de rekensom er heel anders uit. Sterker nog: vaak is elektrisch rijden duurder dan benzine tegenwoordig. Say what?!

Van (belasting)voordelen naar hogere kosten

Laten we bij het begin beginnen. De overheid wil graag dat we elektrisch gaan rijden. Want dat is beter voor het milieu. Daarom waren er speciale regelingen voor elektrische auto’s. Je kon bijvoorbeeld een aanschafsubsidie van een paar duizend euro krijgen als je een elektrische auto kocht. En je hoefde met een elektrische auto geen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en wegenbelasting te betalen.

Maar dat is verleden tijd. Vanaf 2025 bouwt de overheid deze regelingen namelijk af. Dus: geen aanschafsubsidie meer en wél bpm en wegenbelasting betalen. Het gevolg? De kosten van elektrisch rijden schieten omhoog.

Wat kost een elektrische auto per kilometer?

De ANWB zocht uit wat elektrisch rijden vergeleken met benzine kost. In deze rekensom neemt de ANWB alles mee. Dus niet alleen de kosten voor benzine of stroom, maar ook verzekeringen, onderhoud, reparaties, wegenbelasting en afschrijving. En rekent die totale autokosten om naar één kilometer.

Gemiddeld kom je dan uit op:

  • Benzine = 66,8 cent per kilometer
  • Elektrisch = 75,6 cent per kilometer

Even rekenen: gemiddeld genomen is elektrisch rijden 8,8 cent duurder dan benzine per gereden kilometer. Rijd je ongeveer 15.000 kilometer per jaar? Dan scheelt dat € 1.320. Dat is meer dan € 100 per maand. Ja, dat tikt aan!

Zoals gezegd: dit is een gemiddelde. Hoeveel elektrisch rijden precies kost, hangt van veel dingen af. Bijvoorbeeld of je een goedkopere elektrische auto koopt. Of je wel of geen zonnepanelen hebt waarmee je je auto kunt opladen. En welke autoverzekering je neemt.

En hoe zit het met duurzaamheid?

Ook Milieu Centraal maakte een rekensom. Volgens hen ben je met elektrisch rijden ongeveer € 50 per maand duurder uit. Voor dat bedrag stoot je wel veel minder CO₂ uit. Ter vergelijking: een benzineauto stoot elke maand zo’n 300 kg CO₂ uit. Voor een volledig elektrische auto is dat 140 kg. 2,1 keer minder!

Huh, een elektrische auto stoot toch geen CO₂ uit? Klopt! Maar in de rekensom neemt Milieu Centraal ook de CO₂-uitstoot van de productie van de auto (inclusief accu), het stroomverbruik en het onderhoud mee.

Welke kosten zijn er?

Gemiddeld kost een elektrische auto dus zo’n € 50 tot € 100 meer dan een benzineauto per maand. Waarom is dat zo? We zetten de kosten op een rij:

Aanschafkosten

Elektrische auto’s zijn niet goedkoop. De gemiddelde nieuwprijs ligt tussen de € 46.000 en € 51.000. Goedkopere en tweedehands elektrische auto’s zijn er wel, maar dat aanbod is nog niet zo heel groot.

Afschrijving

Een auto wordt elk jaar iets minder waard. Dat noem je afschrijving. En het nare van elektrische auto’s is: ze schrijven hard af! Na vier jaar rijden is een elektrische auto nog ongeveer de helft van de nieuwprijs waard. Waarom? Technologie gaat razendsnel. Dus jouw elektrische auto is nu misschien modern, maar over een paar jaar alweer verouderd.

Autoverzekering

Een elektrische auto is vaak duurder om te verzekeren. Niet omdat-ie elektrisch is, maar door de hogere waarde van elektrische auto’s. Want hoe duurder je auto, hoe hoger de premie.

Onderhoud en reparaties

Met een elektrische auto hoef je minder vaak naar de garage. Dit komt doordat elektrische auto’s minder complexe onderdelen hebben. Maar áls er iets kapot gaat – zoals de accu – kan de rekening flink oplopen.

Opladen

Hoeveel je kwijt bent aan energiekosten, hangt af van het verbruik van je auto en de stroomprijs. Gemiddeld verbruik je met elektrisch rijden zo’n 15 kWh per 100 kilometer.

Stel, je betaalt een stroomprijs van € 0,35 per kWh. Dan kost 100 kilometer rijden je € 5,25. Maar laad je je auto op met stroom van je eigen zonnepanelen en laadpaal? Dan kost het je niks!

Wegenbelasting

Tot 2025 betaalde je met een elektrische auto geen wegenbelasting. Maar die vrijstelling is foetsie. De komende jaren krijg je nog wel korting, maar vanaf 2030 betaal je de volle mep aan wegenbelasting voor je elektrische auto. Hier lees je daar meer over.

Zit je te dubben over of je wel of niet elektrisch wilt gaan rijden? Met een elektrische auto ben je gemiddeld genomen duurder uit. Zeker als je geen zonnepanelen hebt. Maar hé, minder CO₂ uitstoten is ook heel wat waard. Die keuze is aan jou.

Over auto’s en duurzaam gesproken: check even de video hieronder waarin Kasper nog een handige duurzame autotip geeft. En volg ons meteen op TikTok voor meer slimme tips.

@porterenee Dit knopje! #airco #auto #bespaartips #brandstof #warmedag ♬ original sound – PorteRenee

Mis vanaf nu geen enkel verhaal, abonneer je op ons WhatsApp-kanaal.

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

Minimaal €1.000 per jaar besparen? Doe mee aan onze Money make-over week! Start: 5 oktober.