Wie had dat gedacht: Renée in een nieuwe elektrische auto?

Toen na een aanrijding Renées auto total loss was, moest ze op zoek naar een vervanger. Het werd een gloednieuwe elektrische auto. Een bewuste keuze, al voelde ze het wel even flink in haar portemonnee.

Ook van deze tegenvaller in het leven maken we iets positiefs. Dat was mijn voornemen toen ik een paar weken terug door een onoplettende koerier werd aangereden. Godzijdank: ik had geen fysieke klachten. Maar mijn auto was wel een verloren zaak. Een opkoper kocht het wrak op voor € 6.000 en de verzekeraar van de wederpartij vulde het bedrag keurig aan tot € 15.000. Zelfs iets meer dan de auto volgens verkoopwebsites waard was. Ik was niet ontevreden.

Tikkie te klein

En toen? Zonder auto verder? We hebben het even overwogen, maar met twee kinderen en twee honden en een bedrijf dat voor de nodige afspraken zorgt, werd dat toch wel lastig. Dezelfde soort auto terugkopen? Nee. De Citroën C3 die we een paar jaar geleden kochten, reed hartstikke fijn. Maar hij was toch wel een tikkie klein. En bovendien: werd het niet tijd om elektrisch te gaan rijden? We kunnen het betalen. En elke (al is het kleine) verandering die de aarde enigszins ontziet, is het geld waard.

Elektrische auto wel duurzaam?

Toen ik dat voornemen online deelde, kreeg ik veel reacties. Van mensen die het geweldig vonden en nooit meer anders wilden. En van felle tegenstanders − ik snap niet waarom je je er zó over opwindt, maar oké. En ook van een aantal mensen die me erop wezen hoe grondstoffen voor batterijen onder erbarmelijke omstandigheden worden gewonnen. Dat bracht me weer aan het twijfelen. Was dit wel de groenste keuze? Na nog wat verder onderzoek besloot ik: ja. Elke week aan de pomp staan, is ook een belasting voor de aarde en haar bewoners. En blijkbaar moet je − als je een auto wilt rijden − accepteren dat dat nooit zo duurzaam gaat als je wilt. Meer lezen over hoe dat nou precies zit, doe je in dit artikel van de Consumentenbond.

Tweedehands elektrisch of nieuw?

Oké, ik kies dus voor elektrisch. In eerste instantie keek ik naar een tweedehands elektrische auto. Ik vond het prijsverschil met een nieuwe versie van de auto niet zo groot. Terwijl de actieradius (hoe ver kun je ermee rijden zonder opnieuw te hoeven laden) wel flink lager lag. Vaak ontbraken er ook wat functies die ik wel graag op mijn auto wilde. Zoals de optie om te laden met een snellader. Ik besloot om maar een nieuwe te kopen. Welke ruimere elektrische auto was nog betaalbaar? Ik maakte een lijstje van drie, die ik uiteindelijk in een voorkeursvolgorde zette. Met de Hyundai Kona bovenaan.

Onze allereerste keer

Dus togen mijn man en ik voor het eerst in ons leven naar een autodealer, voor een proefrit in een nieuwe auto. We troffen een aardige, niet pushy verkoper aan. En klommen in de duurste versie van de Kona die er was. Logisch: ze wilden ons natuurlijk alle features laten zien, zodat we die zouden aanschaffen. De auto reed als een zonnetje. Wat een andere ervaring dan met een benzine-auto. We vroegen de verkoper het hemd van het lijf en gingen met alle papieren naar huis. Om erover na te denken.

Hogere actieradius, geen stoelverwarming

En nu, een paar dagen later, is de beslissing genomen. Binnen drie weken rijden wij in een nieuwe elektrische auto. We kochten (natuurlijk) niet de duurste uitvoering. Hoe leuk al die extra features ook waren. Wel kozen we voor de editie met de hogere actieradius, zodat we niet onnodig vaak hoeven te laden. Totale kosten: € 43.923. Heb ik onderhandeld? Natuurlijk! Want ja: dat kan ook bij een nieuwe auto. Van de prijs gaat nog de € 15.000 die we terugkrijgen voor onze oude auto af. Dan is het alsnog een ongelooflijke smak geld, waar ik ook echt even van aan het zuurstof moest. Zeker omdat wij nooit een auto duurder dan € 15.000 reden. Het is tenslotte maar een vervoersmiddel, niet je identiteit. Maar de keuze voor duurzamer rijden is er een die we met overtuiging doen en daar trekken we de portemonnee maar voor.

Dit artikel is trouwens niet gesponsord. De namen van onze oude en van onze nieuwe auto heb ik genoemd omdat ik jullie een transparant inkijkje wilde geven in onze afwegingen.

Oh, en leuk natuurlijk, die nieuwe elektrische auto, maar als we een dagje op pad gaan, wil ik natuurlijk niet de hoofdprijs betalen. Gelukkig heeft Kasper een aantal handige tips voor mij, en natuurlijk ook voor jou, om parkeren in steden betaalbaar te houden.

Meer van zulke handige tips? Klik dan snel op die ‘Volgen’-button en dan zien we je op Instagram.

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

Download GRATIS ons zomerboek