Als je huwelijk of relatie stukloopt, verandert er veel in je leven. Ook financieel. Wat betekent het voor je belastingaangifte en toeslagen?
Als je uit elkaar gaat, moet je natuurlijk je vrienden en familieleden inlichten. Je denkt waarschijnlijk niet meteen aan de Belastingdienst. Toch moet ook die instantie op de hoogte zijn en moet je bepaalde zaken regelen. Je scheiding of relatiebreuk kan bijvoorbeeld invloed hebben op je toeslagen. Ook komt je belastingaangifte er anders uit te zien.
Samen of apart belastingaangifte doen
Als jullie getrouwd zijn, een geregistreerd partnerschap hebben of een samenlevingscontract, zijn jullie fiscale partners. Dat houdt in dat jullie samen belastingaangifte mogen doen. Zo kun je inkomsten en aftrekposten gunstig verdelen.
Ook als je samenwoont zonder huwelijk of geregistreerd partnerschap, bent je soms fiscaal partner. Bijvoorbeeld als jullie samen een kind hebben. Hier lees je wanneer je fiscaal partner bent.
Gaan jullie uit elkaar? Het fiscaal partnerschap stopt als jullie niet meer op hetzelfde adres staan ingeschreven én bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap het verzoek tot ontbinden is ingediend.
In het jaar dat jullie uit elkaar gaan, mag je nog één keer samen belastingaangifte doen. Dat is de laatste keer. Daarna doe je apart aangifte.
Toeslagpartners uit elkaar
Een toeslag is een financieel steuntje in de rug van de overheid. Er zijn er vier: zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget.
Naast fiscaal partner kun je toeslagpartner zijn. Dit houdt in dat het inkomen en vermogen van je partner meetelt bij de berekening van toeslagen. Bijvoorbeeld voor de zorgtoeslag.
Om zorgtoeslag te krijgen, mag je in 2023 samen met je partner niet meer dan € 48.224 per jaar verdienen. Ook mag jullie vermogen niet hoger zijn dan € 161.329. Als je alleen bent, krijg je zorgtoeslag tot een inkomen van € 38.520. En mag je vermogen maximaal € 127.582 zijn.
Het kan dus zo zijn dat jullie samen geen recht hadden op zorgtoeslag, omdat jullie inkomen te hoog was. Vertrekt je ex met zijn inkomen? Dan heb je misschien wél recht op de toeslag.
Wijzigingen meteen doorgeven
Voor elke toeslag geldt: veranderingen moet je zelf doorgeven. Doe je dat niet? Dan krijg je misschien te veel of te weinig toeslag. Zo loop je geld mis, of moet je achteraf een deel terugbetalen.
Bijvoorbeeld als jullie huurtoeslag krijgen. Blijf jij in de huurwoning wonen? Dan geef je het gelijk door zodra je ex niet meer op jouw adres staat ingeschreven. De Belastingdienst maakt dan een nieuwe berekening.
Als je uit elkaar gaat, is de kans groot dat je recht hebt op (meer) toeslagen. Zeker als je kinderen hebt. Op de website van de Belastingdienst kun je een proefberekening maken om te kijken waar je recht op hebt. Lees vooral ook informatie over de kinderbijslag en de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
Let op! Voor de berekening van een toeslag telt een toeslagpartner en/of medebewoner mee. Stel je gaat (tijdelijk) bij een vriendin wonen, en je schrijft je op dat adres in bij de gemeente. Dan telt haar inkomen soms ook mee.
Wie blijft er in het huis wonen?
Misschien hebben jullie een eigen woning. Dan zijn er verschillende opties. Het huis verkopen. Of jij of je ex blijft er wonen. Dat heeft gevolgen voor de Belastingdienst. Wie mag bijvoorbeeld de hypotheekrente aftrekken? De Belastingdienst houdt rekening met een aantal woonsituaties. Die vind je hier.
Partneralimentatie is inkomen
Het kan zijn dat je recht hebt op partneralimentatie. Als jij de alimentatie ontvangt, ziet de Belastingdienst dit als een soort inkomen. Daarom geef je dat bedrag op bij je belastingaangifte, waar je dan inkomstenbelasting over betaalt.
Betaal jij de partneralimentatie? Dan is het juist een aftrekpost. Het bedrag trek je van je inkomen af. Bij kinderalimentatie is dat trouwens niet zo. Dat bedrag hoef je niet op te geven. Ook niet als je het ontvangt van je ex.
Laat je goed adviseren
In dit artikel lees je een paar belangrijke punten. Op de website van de Belastingdienst vind je meer details. En kun je een online checklist invullen.
Scheiden of uit elkaar gaan kan belastingtechnisch best lastig zijn. Er komt van alles op je af. Hoe zit het bijvoorbeeld met je pensioen? Moet je je voorlopige aanslag aanpassen? Denk je aan je DigiD en rekeningnummer?
Het kan slim zijn om hulp te vragen van een belastingadviseur. Die weet precies waar jij op moet letten, zodat je geen geld misloopt of te veel betaalt!