“Naast mijn baan verdien ik €1.500 per maand op Instagram als micro-influencer“

Kim (31) heeft met zo’n 12.500 volgers een leuk bereik op Instagram. Naast haar werk verdient ze in goede maanden meer dan € 1.500 met haar uit de hand gelopen hobby’ als micro-influencer. 

“Een jaar of negen geleden had ik al wel een Instagramaccount. Ik had maar 150 volgers – allemaal vrienden of vage kennissen – en het enige dat ik deelde waren plaatjes van wilde weekenden of city trips met vriendinnen. Biertje in de hand, feestje hier, food-foto daar. Dat ging jaren zo door.” 

Tot je besloot: ik word influencer?
“Nou, dat ging niet over één nacht ijs. Een paar jaar geleden had ik een behoorlijk saaie baan. Ik merkte dat ik uit verveling steeds vaker door m’n tijdlijn zat te scrollen. Toen is het idee langzaam ontstaan, denk ik. Ik zag het meer als een leuke, extra uitdaging naast m’n energieslurpende job. Tijdens mijn studie droomde ik stiekem wel eens van een leven als blogger. Zou het me nu lukken om een paar duizend volgers te krijgen? Om mensen te inspireren met mooie foto’s en bestemmingen? En zouden toffe merken dan met me willen samenwerken? Ik verdiepte me in m’n vrije uurtjes in het platform. Hoe werkten die hashtags nou eigenlijk? En hoe bouw je een loyale achterban op?”

En? Hoe ben je te werk gegaan?
“Ik besloot een poging te wagen om m’n account te laten groeien met reisfoto’s. De jaren daarvoor had ik behoorlijk veel trips gemaakt naar verre oorden. Van backpacken op Bali en door Brazilië tot een weekend Londen. Die foto’s heb ik toen allemaal van m’n computer gehaald. Filtertje erover, het maximale aantal reis-gerelateerde hashtags erbij en hup, één voor één delen maar. Al gauw stroomden de likes en volgers binnen. Binnen een paar weken kreeg ik het ‘trucje’ een beetje door.”

Was het zo makkelijk?
“Nou, in die tijd was Instagram alleen nog een platform waar je foto’s kon delen. Alle extra functies zoals Instagram Stories en Reels kwamen jaren later pas. Het was voor m’n gevoel dan ook niet heel ingewikkeld om de code en het algoritme te kraken. En ik had er ook echt plezier in. Binnen een half jaar had ik 7.000 volgers en de eerste kleine samenwerkingen te pakken. Een gevalletje ‘uit de hand gelopen hobby’ als micro-influencer.”

Waar moeten we dan precies aan denken bij zo’n samenwerking?
“In het begin waren het allemaal barterdeals. Ik kreeg producten toegestuurd van maximaal € 75. In ruil daarvoor deelde ik dan een post op mijn Instagram-tijdlijn van mezelf met dat product. Een luxe strandlaken bijvoorbeeld, of een rugzak. In elk geval items van merken die pasten bij mijn ‘reislustige leven’. Geweldig vond ik dat. Tot ik meerdere verzoeken per week kreeg en bijna een wandelend reclameblok werd. Bij elke nieuwe aanvraag voelde ik me zó vereerd, dat ik er bijna altijd wel op inging. Toen ik de 10.000 volgers passeerde, ben ik het anders aan gaan pakken.”

Ja, want nu verdien je elke maand best wat geld met je kanaal. Hoe is dat zo gegroeid?
“Mijn posts, sinds corona trouwens niet alleen reisfoto’s meer, bereiken soms wel 30.000 mensen. Draag ik een gekregen jurkje op vakantie, krijg ik gerust dertig keer de vraag: ‘Waar heb je die vandaan’? Daardoor kreeg ik langzaam het besef dat het voor merken wel heel gemakkelijk – en vooral: goedkoop – reclame maken was op deze manier. Maar met gratis producten kan ik m’n hypotheek niet betalen. En ik steek gewoon echt veel tijd in Instagram. Ik moest wel even een drempel over om als micro-influencer een geldbedrag bovenop het product te vragen. Maar veel merken snappen gelukkig hoe het werkt en willen wel betalen voor het werk dat je levert. Een advertentie in het lokale sufferdje is ook niet gratis. En mijn content levert in de meeste gevallen goede sales op.” 

Wat vang je dan nu zoal per post?
“Inmiddels heb ik ruim 12.000 volgers. Voor veel merken ben ik als micro-influencer met dat volgersaantal heel interessant. Ik heb een fijne following, maar vraag geen duizenden euro’s voor feedfoto’s en stories. Momenteel vraag ik tussen de € 350 en € 500 voor een post en set van drie stories. Soms ligt het bedrag ook aan het product dat er tegenover staat. Al moet ik zeggen dat ik af en toe nog best te paaien ben voor een gave barterdeal. Met accommodaties, bijvoorbeeld. Of een mooi item dat ik toch nodig heb, zoals schoenen of een jas.

Zo heb ik met een paar grote ketens vaste samenwerkingen. Dan mag ik eens per maand of kwartaal online shoppen voor € 300, in ruil voor content. Meer dan één samenwerking per week doe ik niet, hoor. Het moet een beetje uniek en authentiek blijven. En ik ben vrij selectief geworden. Ik wil wel echt een match voelen met het merk en product. Alleen dan is het een win-win voor beide partijen.”

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

Download GRATIS ons zomerboek