Zijn je financiën een chaos en baal je daar eigenlijk van? Soms is orde scheppen lastig en weet je niet waar te beginnen. Daarom maakten we een stappenplan voor je.
Ik hou van structuur. Of het nu om mijn financiën, kledingkast of rommelkamer gaat, ik vind het leuk om van een chaos weer iets netjes te maken. Call me crazy, maar van sorteren, opruimen en orderenen word ik blij. Het geeft me rust. Veel rust. En dat gun ik jou ook. Ik hoop dat deze tips je motiveren en helpen om je financiën weer op een rijtje te krijgen.
Het stappenplan voor je financiën
Stap 1: Inzicht krijgen
Financiële rommel opruimen begint bij inzicht: weten wat je hebt, wat er binnenkomt en wat er weer uitgaat. Open daarom je bankieren app en pak je bankafschriften van de afgelopen 3 of 6 maanden erbij. Het gaat erom dat je al je terugkerende en vaste lasten te pakken hebt. Dus je zou ook je bankafschriften van een heel jaar kunnen nemen.
Betaal je vaak met cashgeld? Vergeet deze uitgaven niet. Deze horen er natuurlijk ook bij.
Stap 2: Schrijf het op
Nu gaan we je bankafschriften in detail bekijken. Dat kan gewoon met pen en papier. Of je maakt een mooi Excel bestandje. Je maakt 3 grote kolommen met de kopjes:
- Inkomsten
- Uitgaven
- Spaargeld
Bij je inkomsten schrijf je alles op wat er in één maand aan geld binnenkomt. Dus bijvoorbeeld je salaris, uitkering of studiefinanciering. Maar ook toeslagen en regelmatige extraatjes.
Onder het kopje uitgaven zet je alles waar je die maand geld aan hebt uitgegeven. Echt alles. Dat zijn je vaste lasten, abonnementen, kleding, boodschappen, verzekeringen, bankkosten, etentjes, leuke dingen doen. Noem maar op. Spaar je regelmatig een vast bedrag? Dan zet je dit ook bij je uitgaven.
Bij spaargeld noteer je hoeveel er op dit moment op je spaarrekening staat. Beleg je? Dan kun je dat er ook bij zetten.
Betaal je sommige rekeningen per jaar of per kwartaal? Deel dan het totaalbedrag door 12 of 3 maanden. Zo weet je hoeveel het je per maand kost.
Stap 3: Kijk wat er beter kan
Als je alles hebt genoteerd, weet je precies hoeveel geld je per maand te besteden hebt, wat je daarvan uitgeeft en hoeveel spaargeld je hebt. Kijk nu kritisch naar wat je allemaal hebt opgeschreven. Ben je tevreden? Of kan er iets beter?
Een mooie manier om inzicht te krijgen in je uitgaven is door alles waar je geld aan hebt uitgegeven, te rangschikken van belangrijk naar niet zo belangrijk. Vaste lasten, zoals je huur, verzekeringen en energierekening, staan bovenaan. Want die moet je sowieso betalen. Maar koffietjes, kleding of afhaalmaaltijden had je misschien niet per se nodig die maand.
Zo kun je vanaf onderaan uitgaven gaan wegstrepen. Je schrapt als het ware alles wat niet zo belangrijk is. En waarop je de volgende maand wilt besparen. Neem uitgaven die wél belangrijk zijn ook onder de loep. Kun je bijvoorbeeld overstappen van verzekeraar? Een goedkoper telefoonabonnement nemen? Of een abonnement stopzetten?
Gedaan? Dan gaan we naar stap 4.
Stap 4: Plan een vast moment in
Om je rommel opgeruimd te houden, moet je het niet laten versloffen. Reserveer daarom een vast momentje in je agenda om de boel bij te werken. Bijvoorbeeld elke laatste vrijdag van de maand. Of iedere zondagavond.
Door elke week of elke maand alles even bij te houden, houd je een financiële vinger aan de pols. Zo kun je her en der bijsturen. Blijft er bijvoorbeeld (te) weinig over deze maand? Dan zie je gelijk waar dat door kwam. En andersom: misschien houd je geld over die maand, wat je op je spaarrekening kunt zetten.
Stap 5: Geef jezelf een doel
Inzicht krijgen én houden in je financiën is een mooi doel op zich. Het geeft rust, overzicht en je ziet waar je eventueel kunt besparen. Jezelf een extra doel stellen, kan je nog meer motiveren om je financiële rommel netjes te houden. Bijvoorbeeld elke maand € 100 sparen. Of over 3 jaar € 5.000 op je spaarrekening. Ik noem maar wat.
Werk je naar zo’n spaardoel toe, dan is het belangrijk je financiën op orde te houden. Dus blijf dit stappenplan voor je financiën volgen. Zo vang je twee vliegen in één klap, toch?