Je energieleverancier failliet: wat nu?

Net als ieder ander bedrijf, kan je energieleverancier failliet gaan. Door de hoge gasprijzen vielen er al een paar om. Het betekent niet dat je zonder stroom en gas komt te zitten, maar je moet wel in actie komen. Saskia geeft je een stappenplan dat je helpt.

Een paar maanden geleden hadden mensen waarschijnlijk hun wenkbrauwen gefronst bij het zien van dit artikel. Een energieleverancier failliet? Dat gebeurt toch nooit. Maar de laatste tijd vroegen al meerdere partijen faillissement aan. Dit komt door de hoge energieprijzen. De leveranciers moesten tegen afgesproken tarieven blijven leveren – je had als klant tenslotte een contract – en dat konden ze financieel niet aan. Het is dus opeens een heel realistisch scenario dat je energieleverancier failliet gaat. Wij vertellen je wat er dan precies gebeurt en wat je moet doen.

Stap 1: ACM trekt vergunning in

Alle energieleveranciers hebben een vergunning van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Gaat je leverancier failliet, dan trekt de ACM deze vergunning in.

Je komt dan niet gelijk in de kou en het donker te zitten. Niemand wordt bij een faillissement afgesloten van energie. Want je gaat automatisch over naar een nieuwe energieleverancier. Dat hoef je niet zelf te regelen. Dat wordt voor je gedaan. De curator (= de persoon die het faillissement afhandelt) bekijkt de mogelijkheden. Dit doet hij tijdens de vensterperiode.

Stap 2: In de ‘vensterperiode’

Nu zit je in de ‘vensterperiode’. Dit heet ook wel de noodperiode. Of overgangsperiode. Deze duurt maximaal 20 dagen, nadat je huidige leverancier failliet is gegaan. In deze dagen kijkt de curator wat de beste oplossing is voor de klanten.

Bij een faillissement van je energieleverancier zijn er drie opties:

  1. Het failliete energiebedrijf maakt een doorstart. Je blijft dan gewoon klant.
  2. Het complete klantenbestand wordt overgenomen door een nieuwe leverancier.
  3. Je energieleverancier stopt en de klanten worden verdeeld over verschillende leveranciers.

Tijdens deze periode mag je nog niet zelf overstappen naar een andere energieleverancier. Je krijgt wel gewoon energie geleverd.

Stap 3: Na de noodperiode

Nadat je failliete energieleverancier stopt, krijg je zo snel mogelijk een nieuwe leverancier. Zo kom je nooit zonder stroom en gas te zitten. Dat staat in de wet. Daarom mag je in de vensterperiode niet zelf overstappen. Dat kan pas als je bij je nieuwe leverancier bent ondergebracht.

Je nieuwe energieleverancier neemt contact met je op. En vertelt of je oude contract is overgenomen. Of doet je een nieuw aanbod. Zo’n nieuw contract kan duurder zijn. Je wilt dan misschien overstappen. Dat mag na de opzegtermijn.

Je mag het contract bij het nieuwe energiebedrijf altijd opzeggen met een opzegtermijn van maximaal 30 dagen.

Ben je wel tevreden met het contract bij je nieuwe energieleverancier? Dan hoef je niet over te stappen. En blijf je zitten waar je zit.

Stap 4: Zelf op zoek naar een ander

Na de opzegtermijn ben je vrij om over te stappen. Je kunt natuurlijk wel al eerder rondkijken. En navraag doen bij de energieleverancier van jouw keuze.

Een nieuw contract kan duurder zijn dan je oude. Daarom is een energiecontract vergelijken slim. Kijk eens rond wat de opties zijn. En kies de leverancier die voor jou het voordeligst is.

Stap 5: De eindafrekening

Je failliete energieleverancier neemt contact met je op. Bijvoorbeeld voor de meterstanden. Die zijn nodig voor de eindafrekening. Je betaalt altijd voor de energie die je hebt verbruikt. Ook als je leverancier failliet is. Het kan dus dat je nog een rekening krijgt.

Krijg je nog geld? Bijvoorbeeld een waarborgsom, welkomstkorting of te veel betaalde termijnbedragen? Dan meld je je als schuldeiser bij de curator. De curator kijkt of alle schulden betaald kunnen worden.

Een bedrijf gaat niet zomaar failliet. Grote kans dus dat er geen geld meer is om jouw voorschot terug te betalen. Als consument sta je vaak achteraan in de rij. Heb je geld tegoed en krijg je het niet terug? Je hebt altijd het recht om te storneren. Dit houdt in dat de bank een automatische incasso terugdraait.

Pas hier wel mee op, want vaak is dit niet rechtmatig. En leidt het tot een betalingsachterstand. Zelf een bedrag verrekenen mag niet altijd. Lees goed de voorwaarden door of vraag om juridische hulp.

Goed om te weten: wie minder verbruikt dan zijn termijnbedrag, krijgt aan het eind van het jaar z’n voorschot terug. Dat is fijn. Want je hoeft niet bij te betalen. Maar bij een faillissement ben je dit voorschot meestal kwijt. Een stuk minder prettig. Dat komt omdat je als klant een concurrente crediteur bent. Oftewel: je komt achteraan te staan, andere schuldeiser zijn eerst aan de beurt. Is de pot met geld op? Dan kun je fluiten naar je voorschot.

Kijk daarom kritisch naar je termijnbedrag. Misschien is het slim om het iets lager te zetten. Zodat je alsnog niet bij hoeft te betalen. Maar geen groot bedrag kwijt bent, mocht je energieleverancier failliet gaan.

Vorig jaar kwamen klanten van Welkom Energie voor een verrassing te staan. Het bedrijf ging over de kop. We hebben het er toen over gehad in deze PorteRenee Podcast.

 

Dit verhaal is ook verschenen als podcast

Volg ons op Spotify en mis niks

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

Download GRATIS ons zomerboek