Influencer Renée: “Tegen deze samenwerkingen zei ik ‘nee’”

Renée, oprichter van PorteRenee, krijgt geregeld aanbiedingen om samenwerkingen te doen. Ze geeft een inkijkje in hoe dat werkt en waar ze allemaal al ‘nee’ tegen zei.

Laatst kwam ik een winkel een bekende tegen. Ze was daar met haar dochter en ik was aan het filmen voor een video voor Instagram. ‘Wat doe je dan voor werk?’, vroeg de dochter me, gefascineerd door mijn camera. Ik aarzelde even. Hoe leg ik uit aan een kind dat ik een website run over geld en hoe je daar slim mee omgaat? Haar moeder zag mijn aarzeling en nam het woord: ‘Renée is influencer.’ Mijn wenkbrauwen schoten omhoog. Nou ja, nou ja, dacht ik. Dekt dat nou de lading wel? Terwijl de dochter heel enthousiast werd over mijn beroep, fluisterde haar moeder toe: ‘Ik noem het maar zo, want dat begrijpt ze.’

Tegen wil en dank

Je kunt dus ook zonder dat het ooit de bedoeling was, influencer worden. Ik begon PorteRenee.nl eind 2017 en had niet per se die ambitie. Om de artikelen op de site gelezen te krijgen, ging ik aan de slag met socials. Waar ik in eerste instantie alleen maar links naar de verhalen postte. Dat werkte natuurlijk niet op Insta en dus ging ik ook andere dingen maken. De volgers bleven komen en ik bleek het ook heel leuk te vinden. Fast forward naar vijf jaar later en zo word je op straat opeens influencer genoemd.

Aanbiedingen

Bedrijven zien influencers als een soort reclamebord. En laten we eerlijk zijn, dat zijn de meeste influencers ook. Niet gehinderd door enige kennis van ons merk of bedrijf, krijgen we geregeld aanbiedingen. Of zoals merken het liever omschrijven: kansen. Je lacht je rot om de mails die wij hier binnen krijgen, hoor. Zo werd ik laatst benaderd door een financiële instelling, of wij niet ook hun verhalen wilden delen op onze website en via onze socials. Dat scheelde ons content produceren en zij hoefden er niet ééns een vergoeding voor. Er stond letterlijk dat wij hún er niet voor hoefden te betalen. Zo vriendelijk! We hebben netjes bedankt.

Menstruatieondergoed en veel crypto 

De aanbiedingen die ik gedurende de jaren afsloeg zijn niet meer op twee handen te tellen. Ik noem er een paar op die ik me nog kan herinneren: samenwerkingen met cryptobedrijf 1, cryptobedrijf 2, cryptobedrijf 3, etc. Kortom: we zeiden nee tegen heel veel cryptobedrijven. Waarvan de meeste enigszins shady. Je volgers zouden hun geld er maar insteken omdat jij het noemt of aanraadt, en dat vervolgens kwijtraken. Daar slaap ik niet goed van.

Ook sloegen we aanbiedingen af rondom: menstruatieondergoed, vele varianten op goedkope meuk uit China, opruimbakjes, cursussen over je money mindset, seksspeeltjes (ja, echt), vage buitenlandse spaarrekeningen, interieurmerken, kinderkleding en héél veel financiële instellingen.

Wat dan wel?

Waar we dan ons geld mee verdienen, vraag je je misschien af? We geven ongeveer elk kwartaal een online cursus. We adviseren af en toe bedrijven, vaak uit de financiële sector, over hun content. (Dat kan leuker, mensen!) En we werken met een paar merken, die goed bij ons passen, samen. Het leuke is: die benaderen we vaak zelf, omdat we enthousiast zijn, in plaats van andersom. Zo houden we het dichtbij onszelf. En hoef ik niet in mijn menstruatieonderbroek op social media.

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

Download GRATIS ons zomerboek