Thea van Unen (43) is pr- en communicatiespecialist. In haar eerste jaar als zzp’er maakte ze een ton winst. Dat was een vloek en een zegen tegelijk.
Wie: Thea van Unen, pr- en communicatiespecialist. Haar klanten zijn vooral MKB-bedrijven, maar vooral: bedrijven waarin ze gelooft. Ze werkt met twee vaste zzp’ers.
Startdatum: 2010
Inkomen: gemiddeld tussen de 80k – 100k
Groeien, groeien, groeien. Dat lijkt soms het motto van ondernemers. Bij jou ook?
“Eigenlijk niet meer. Vroeger wel. Eerder werkte ik voor grote pr-bureaus en deed het klassieke pr-werk: persberichten schrijven en verspreiden. Daar werd ik helemaal niet blij van. Ik deed giga grote klussen. Daar kreeg ik dan een budget voor. Maar ik hield er onder de streep amper wat van over omdat ik zzp’ers moest inhuren om het werk af te krijgen. Daarom heb ik de boel omgegooid. Ik kies nu voor klanten met wie ik wat heb en voor klussen die ik grotendeels zelf kan volbrengen.”
Was dat een les voor je, die grote klussen?
“Ja. Ik was alleen maar bezig met aansturen. En iedereen had weer een eigen manier van werken. Voor mij zelf was er weinig meer aan. Nu werk ik met twee vaste zzp’ers met wie ik kan lezen en schrijven. Meer en groter is dus niet altijd financieel interessanter of leuker.”
Ben jij een echte ondernemer?
“Ik denk van wel. Ik zie overal kansen en bruis van de ideeën. Maar ik weet ook wat ik waard ben en wat mijn echte kracht is. Ik help groeiende ondernemers nu met hun pr. Op een manier die effectief is én echt bij ze past.”
Als ik mag vragen: hoe ziet je inkomen eruit?
“Ik hoef geen miljoenen te verdienen. Ik ben vooral op zoek naar balans tussen financiële vrijheid en tijd. Tijd is me ook heel veel waard, merk ik. Er zijn namelijk nog meer dingen die ik graag doe, naast werken. Ik droom wel groot. Ik stel ook omzetdoelen. De uitdaging is om die al ver voor het einde van het jaar bereikt te hebben. Zodat ik het daarna ook weer kan loslaten.”
Dus je gaat zitten en denkt: dit wil ik binnenhalen dit jaar?
“Ik stel vast hoeveel ik wil verdienen en met welk aanbod. Vervolgens knip ik het jaar in blokjes. Dus van een jaar, naar een kwartaal, naar een week. De factor tijd is hierin heel belangrijk. Houd ik voldoende tijd over voor mijn gezin en andere dingen die ik belangrijk vind? Heb ik voldoende tijd om echt aandacht voor mijn klanten te hebben? Zo weet ik voor welk bedrag ik ga. Elk kwartaal als ik mijn btw-aangifte doe, is het moment dat ik kijk hoe ik ervoor sta. Lig ik op koers of valt er nog een slag te slaan? Dan probeer ik bijvoorbeeld meer trainingen te verkopen. Of bedenk een creatieve eenmalige actie, zodat ik mijn voorgenomen omzet alsnog kan halen.”
Lukt dat?
“Meestal wel. Ik heb mijn ideale inkomen onlangs wat naar beneden geschroefd. In mijn eerste jaar als ondernemer zat ik op meer dan een ton. Dat zorgde voor druk, merkte ik. Ik wilde blijven groeien, dus die omzet en winst moesten elke maand en kwartaal hoger worden. Voor het volgende jaar moest ik van mezelf naar de twee ton. Te veel moeten, te veel stress. Ik heb het groeien losgelaten. Dat heeft rust gegeven. En ik groei nu vanzelf in de juiste richting.”
Wij zijn fan van de zakelijke rekening bij KNAB. Niet alleen omdat het – met 6 euro per maand – de goedkoopste zakelijke rekening is die ik kon vinden, ook omdat je er heel fijn met potjes kunt werken. Maak bijvoorbeeld potjes aan voor belasting, btw, reserveringen en en winst. Je krijgt voor dat bedrag de mogelijkheid om in totaal 5 rekeningen met bankpas te openen, als je dat fijn vindt. Meer lezen over hoe dat werkt doe je hier.
Wat was een leermoment voor jou?
“Ik heb geleerd om opdrachten en budgetten heel duidelijk door te spreken. Zodat beide partijen goed weten wat er verwacht kan worden. Als het een grote samenwerking is factureer ik vijftig procent vooraf. Veel bedrijven zijn dat niet gewend. Maar in een winkel betaal je toch ook van tevoren? Het helpt mij om kosten te dragen en om risico te beperken.”
Werk je volgens een strakke planning?
“Plannen is altijd een puzzel. Ik deel mijn week in blokken in. Ik weet precies op welke dagen ik welke pet ik op heb. Op dinsdag doe ik output, dan ben ik heel productief, Ik heb een losse dingen dag voor administratie en vrijdag maak ik content en werk ik aan mijn bedrijf. Door deze planning ben ik niet de hele week bezig met wat ik moet doen. Dat geeft rust. Voor mezelf en voor mijn klanten die ik zo echt aandacht kan geven.”
Je klinkt gestructureerd. Hoe regel je het financieel?
“Ik geef niks uit van het geld dat binnenkomt op mijn zakelijke rekening. Ik zet meteen de helft apart, in potjes. Voor betalingen, btw of om nieuw aanbod te ontwikkelen. Ik maak alleen mijn minimale salaris over naar mijn privérekening. De rest laat ik op mijn zakelijke rekening staan voor mijn aangifte en eventuele kosten.”
Tip van (Porte)Renee: “Werken met potjes is privé geweldig maar zakelijk zeker ook. Je kunt zo heel makkelijk geld wegzetten voor bijvoorbeeld btw en belastingen, maar ook voor investeringen of onvoorziene kosten. Het houdt je zakelijke financiën overzichtelijk en behapbaar. Werken met potjes is écht een van de tips die ik aan (startende) ondernemers wil geven. Bij KNAB, de bank waar ik mijn zakelijke rekening heb, doe je dat heel makkelijk in de app. Je kunt met Slim Saldo Beheer zelfs rekeningen automatisch af laten romen. Of instellen hoe je geld bij binnenkomst over rekeningen verdeeld wilt hebben. Superhandig. Lees er hier meer over.
Wat is voor jou het het mooie van ondernemen?
“Dat zit ’m niet alleen in eigen tijd indelen, dat is vrijheid in alles.”
Wat is jouw advies voor ondernemers?
“Begin met een coach of businessstrateeg. Niet zomaar op die trein springen.”
Download de GRATIS starterskit voor ondernemers hier
Hierin vind je Excel-sheets om je uren en kilometers in bij te houden, maar ook een onderhandelchecklist en video’s met adviezen voor starters.
Dit artikel is een samenwerking met Knab. De inhoud is 100% PorteRenee