Helen (38) werd telefonisch opgelicht en verloor € 83.000

Opgelicht worden door de telefoon overkomt zeker niet alleen oude vrouwtjes. Helen (38) werd telefonisch opgelicht en verloor al haar spaargeld. Hoe gaan deze oplichters te werk en hoe voorkom je dat het jou ooit gebeurt?

Al je spaargeld verliezen met één simpel telefoontje? Het kan echt. Dat weet Helen Skelton (38) maar al te goed. De Britse presentatrice werd op een dag gebeld door iemand die zich voorstelde als medewerker van de bank. “Eén van mijn kids klom op dat moment in een boom, één worstelde met de hond en onze andere hond had gesnoept van een verjaardagstaart en stond te spugen. Ik was afgeleid en twijfelde niet aan mijn eigen bank. Het enige wat ik dacht was dat er blijkbaar iets mis was gegaan en ik snel moest handelen.”

In werkelijkheid had ze geen bankmedewerker aan de lijn, maar een oplichter. Nadat ze via de telefoon een paar vragen beantwoordde over haar rekening, was haar geld al snel in rook opgegaan. “Ik huilde tranen met tuiten en voelde me zo dom”, zegt Helen er nu over.  De gedachte dat het alleen maar oude vrouwtjes overkomt, is volgens Helen dan ook vrij naïef. Er zijn genoeg mensen die hier slachtoffer van zijn en er uit schaamte niet over praten. Door haar verhaal te delen, hoopt ze andere mensen te waarschuwen. 

Telefonisch opgelicht?

Deze oplichterspraktijken komen vaker voor dan je misschien denkt. Ook in Nederland zijn steeds meer mensen het slachtoffer van telefonische oplichting. In 2020 waren er 345 gevallen bekend bij de Fraudehelpdesk van telefonische oplichting. Hiervan maakten 147 mensen een flink bedrag over naar de rekening van de oplichter. 

De persoon aan de andere kant van de lijn, doet alsof hij een medewerker van de bank is. De oplichter laat weten dat de spaarrekening van het slachtoffer onder vuur ligt en dat er bepaalde handelingen nodig zijn om het geld veilig te stellen. De oplichter laat je denken dat het straks veilig staat op een zogenaamde kluisrekening, maar eigenlijk is dit de rekening van een bende oplichters. 

Zo voorkom je het

Met deze vijf tips van de politie voorkom je dat je het slachtoffer wordt van spoofing

  • De bank vraagt je nooit om geld over te maken naar een zogenaamde kluisrekening. Die bestaan helemaal niet, dus als je dit hoort mag er een belletje gaan rinkelen bij je;
  • Een medewerker van je bank zal je nooit onder druk zetten om snel te handelen. Ze voorkomen dat er geld van je rekening wordt gehaald door die gewoon te blokkeren en anders niet;
  • Vraag altijd om de gegevens van de persoon die je aan de lijn hebt, zoals volledige naam en afdeling waar hij of zij werkt. Hang op en bel terug naar je bank om zeker van je zaak te zijn;
  • Een bankmedewerker mag je in een telefoongesprek nooit om inloggegevens of een pincode vragen. Doe dit écht nooit;
  • Bel zelf met je bank als er iets is of regel het online. 

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest
Email
Twitter

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Je ontvangt dan ook GRATIS het spelletje PoenPraat met de leukste geldvragen die je aan het denken zetten.

NIEUW: De PorteRenee app

Heb jij 'm al? Download de gratis app!