Wanneer je met spoed een slotenmaker of loodgieter nodig hebt, kom je nog wel eens bij een louche partij terecht. Vaak betaal je onterecht veel te veel geld, zoals Renée deed toen ze zichzelf buitensloot in een vakantiehuis. “Ik voelde me achteraf zo dom.”
We woonden destijds in het buitenland en waren voor een korte vakantie in Nederland. Mijn moeder kwam op visite in het huis waar we dankzij huizenruil konden verblijven. Aan het einde van de middag liep ze de galerij van de flat op. We kletsten nog wat en ik stapte naar buiten om haar een knuffel te geven. Ik trok mijn hand weg uit het portier van de deur en klik. De deur viel in het slot. Het was een nieuwbouwappartement. Een hartstikke goed beveiligde woning, met dito sloten. Er was niemand binnen om de deur voor me open te doen. En de enige sleutel die we hadden lag binnen. Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan.
Even bellen
Er was één meevaller in die situatie: ik had mijn telefoon in mijn kontzak zitten. Ik belde eerst mijn man om deze stommigheid te bekennen. We waren het erover eens dat er een slotenmaker moest komen. Ik opende mijn internetbrowser en zocht op de zoekwoorden: ‘Slotenmaker + Leidsche Rijn’. Dat was waar ik verbleef. Ik kende de buurt niet en had dus ook niet even een lokaal adresje paraat. Ik belde de eerste paar nummers die Google me serveerde. De derde partij kon binnen 20 minuten aanwezig zijn. Dat moest dan maar.
Dankbaar
In mijn paniek vergat ik volledig te vragen naar de kosten. Ik was allang blij dat iemand me op zo’n korte termijn kon helpen. Er kwam inderdaad binnen 20 minuten een man aan met een koffer vol gereedschap. Hij rommelde veel aan het slot, zuchtte en steunde. Die deur ging niet zomaar open. Hij ging terug naar zijn bus, voor andere spullen. Na ongeveer een uur kreeg hij het opeens voor elkaar. De deur was open. Ik kon hem wel om zijn nek vliegen van dankbaarheid.
Meteen pinnen
Hij schreef leunend op het het blad van de keuken een factuur uit. Die wilde ik van hem aannemen en hem bedanken. Maar de bon moest direct gepind worden, maakte hij duidelijk. Een beetje vreemd, maar de dankbaarheid overheerste nog steeds. Tot ik die rekening openvouwde en naar het bedrag keek. Er stonden allerlei onleesbare dingen op, die ik niet kon ontcijferen. Het totaalbedrag was een stuk duidelijker: € 811,36.
Beetje onzeker
Ik schrok, maar liet het amper merken. Ik was een beetje onzeker. Was dit een normaal bedrag voor zijn diensten? Ik had nooit eerder een slotenmaker nodig gehad. Hij was wel snel ter plekke, natuurlijk. Daar betaalde ik natuurlijk extra voor. Ik vroeg voorzichtig naar wat er op de bon stond, toen hij geïrriteerd raakte. “Ik heb je toch goed en snel geholpen, of niet dan?” Omdat ik alleen thuis was durfde ik er niet verder tegenin te gaan.
Spaargeld
Ik moest via de bankierenapp geld van mijn spaarrekening halen om de factuur te kunnen betalen. Nadat zijn pinautomaat bevestigende piepjes liet horen, was hij snel vertrokken. Het gekke was: de factuur nam hij ook mee. Beduusd bleef ik achter. Ik ging op de bank zitten, keek even voor me uit en besloot toen even via Google te checken wat het openen van een dichtgevallen deur gemiddeld zou moeten kosten. Blijkbaar tussen de € 120 en € 175. En toen wist ik: ik ben opgelicht. Wat voelde ik me dom.
Dreigen
Later hoorde ik dat het er soms nog veel heftiger aan toe gaat. Dat er zelfs gedreigd wordt met geweld, wanneer mensen niet willen betalen. En dat de bedragen soms nog hoger zijn dan bij mij. Ik kreeg laatst een gouden tip. Wanneer je een slotenmaker of loodgieter nodig hebt, bel dan eerst je verzekeraar. Zij kunnen dan een bedrijf inschakelen waar ze een relatie mee hebben en die te vertrouwen is. Vaak krijg je dan niet eens een factuur, maar wordt deze direct naar je verzekeraar gestuurd. Nog meer tips om te lezen hoe je voorkomt dat je opgelicht wordt, lees je hier. Je denkt dat het je niet gebeurt, maar wanneer de nood het hoogst is, is de oplichter vaak nabij. Lees het vooral even en deel de tips met vrienden en familie, zodat het jullie in ieder geval niet gebeurt.