Wat is bijtelling? Zó werkt het

Iedereen die autorijdt heeft wel eens van bijtelling gehoord. Maar wat is het nu precies? En wat kost het je? We zochten het voor je uit.

In autoreclames komt het weleens voorbij: je betaalt ‘maar’ zoveel procent bijtelling. Ik heb eigenlijk geen benul van wat dat is. Tijd om uit te zoeken wat bijtelling precies is en wat het kost. 

Wat is bijtelling?

First things first. Als je als particulier een auto koopt, dan heb je niks met bijtelling te maken. Bijtelling geldt alleen voor zakelijke rijders. Dus voor ondernemers die op naam van hun bedrijf een auto kopen of leasen. Maar ook voor iedereen in loondienst die een auto van de zaak ‘krijgt’.

Bijtelling is een fiscale regeling: het is een bedrag dat je bij je inkomen op moet tellen. En waar je dan belasting over betaalt.

Hoe zit dat precies?

Je betaalt bijtelling als je met een zakelijke auto (dus een auto op naam van het bedrijf) meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. De Belastingdienst vindt dat deze privékilometers een vorm van inkomen zijn. Daarom moet je hier belasting over betalen. Dit extra stukje loon (de privékilometers) wordt bij je inkomen opgeteld. Dat heet de bijtelling. Je belastbare inkomen wordt door deze bijtelling hoger, waardoor je onder aan de streep méér inkomstenbelasting betaalt. 

Wie betaalt er bijtelling?

Je betaalt bijtelling als je je auto van de zaak 500 kilometer of meer privé gebruikt. Als je kunt aantonen dat je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan betaal je geen bijtelling.

Woonwerkverkeer valt niet onder privégebruik. Je gaat immers naar je werk toe. Ook even heen en weer rijden, omdat je je laptop of lunch bent vergeten telt niet mee. Maar ga je een dagje uit naar de Efteling met je gezin? Of gebruik je de auto van de zaak om de kids elke zaterdag naar voetbal te brengen? Dan zijn dat wel ritjes die vallen onder privégebruik.  

Blijf je onder die 500 privékilometers? Dan hoef je dus geen bijtelling te betalen. Dat moet je wel kunnen aantonen. Bijvoorbeeld met een rittenadministratie. En de verklaring geen privégebruik auto.

Wat betaal je aan bijtelling in 2023?

Bijtelling is een percentage dat bij je inkomen wordt opgeteld en heet bijtelling privégebruik. Hoe hoog dat percentage is verschilt per auto. Het maakt uit hoeveel CO2 je auto uitstoot, wat je auto waard is en wat de datum eerste toelating (DET) is. De DET is de dag waarop de auto voor het eerst de weg op mocht.

De bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde. Dit is de officiële nieuwprijs van je auto. Verwar dit niet met de dagwaarde. De dagwaarde is de waarde van je auto op dit moment. Op de site van RDW kun je checken wat de cataloguswaarde van jouw auto is. 

Is jouw auto vijftien jaar of ouder? Dan betaal je een hoger tarief (35%). Voor auto’s jonger dan vijftien jaar gelden andere regels. Kijk maar:

In 2023 zijn er vier percentages (voor auto’s met een DET in 2023):

  • 16% voor alle volledig elektrische auto’s, voor het deel van de catalogusprijs tot en met € 30.000, 22% voor het deel van de catalogusprijs boven € 30.000
  • 16% voor alle auto’s op waterstof
  • 16% voor alle zonnecelauto’s
  • 22% voor alle andere auto’s (dus ook hybride auto’s)

Om mensen aan te sporen om elektrisch te rijden, geldt er een lager tarief voor auto’s die beter voor het milieu zijn. Maar let op! Het lagere tarief van 16% geldt tot een cataloguswaarde van €30.000. Alles daarboven valt onder het gewone tarief van 22%. 

Sowieso gaat de bijtelling voor elektrische auto’s omhoog. In 2019 hoefde je nog maar 4% bijtelling voor deze auto’s te betalen. Vanaf 2026 betalen we allemaal hetzelfde tarief van 22%.

Heeft jouw auto een DET van eerder dan in 2023? Check op de website van de Belastingdienst welk bijtellingpercentage voor jou geldt.

Rekenvoorbeelden

Om je een idee te geven hoeveel bijtelling je nu eigenlijk per jaar betaalt, hebben we drie voorbeeldberekeningen gemaakt. In ons voorbeeld vallen alle inkomens onder het belastingtarief van 36,93% en is de DET van de auto in 2023.

Berekening 1:

Je auto heeft een cataloguswaarde van € 30.000. Het is een gewone benzine auto en je rijdt meer dan 500 privékilometers. Het bijtellingspercentage is 22%. 

Bijtelling = 22% x € 30.000 = € 6.600

Extra belasting = 36,93% x € 6.600 = € 2.437

Berekening 2:

Je nieuwe volledig elektrische auto heeft een cataloguswaarde van € 29.000. Ook met deze auto wordt er veel privé gereden, meer dan 500 km. Je betaalt 16% bijtelling.

Bijtelling = 16% x € 29.000 = € 4.640

Extra belasting = 36,93% x € 4.640 = € 1.713

Berekening 3:

Je krijgt een splinternieuwe Tesla van de zaak. De nieuwprijs van deze volledig elektrische auto is € 90.000. Je rijdt meer dan 500 km per jaar privé. Je betaalt 16% én 22% bijteling.

Bijtelling = 16% x € 30.000 (= € 4.800)+ 22% x € 60.000 (= € 13.200) = € 18.000

Extra belasting = 36,93% x € 18.000 = € 6.647

Besparen op de bijtelling?

Zoals je in de rekensommen ziet, betaal je al snel een paar duizend euro extra aan belasting door de bijtelling. Maar dit is niet het enige. Ook kan je inkomensafhankelijke heffingskorting dalen. Je inkomen stijgt, waardoor deze korting daalt. Hierdoor betaal je nóg meer belasting. Wil je deze extra kosten voorkomen? Dan zit er niks anders op dan minder dan 500 km per jaar privé rijden met je auto van de zaak.  

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

🥳 Dat vieren we met 30% korting. Gebruik de kortingscode PR150 in onze shop