Toen Talitha (25) en Maarten (27) twee jaar geleden hun droomhuis kochten, stond de benedenverdieping leeg. Ze bouwden de ruimte om tot Airbnb. Inmiddels betaalt het stel daar de hypotheeklasten van.
Hoe kwamen jullie op het idee om een b&b (zonder breakfast dan) te beginnen?
“De keuken en woonkamer van ons herenhuis uit 1880 zitten op de eerste verdieping. De volledige benedenverdieping was voorheen een galerij. Toen we het kochten, stond het beneden helemaal leeg. Met die 50 vierkante meter wilden we wat leuks doen. Van koffietentje tot kantoor voor zzp’ers: behoorlijk wat ideeën passeerden de revue. Maar een carrière als barista ambieerden we niet per se. En we wilden ook allebei onze banen niet opzeggen. Zo kwamen we uit bij een bed & breakfast.”
Moest er veel aan het pand gebeuren voor jullie open konden?
“Behoorlijk wat, ja. En dat is nog voorzichtig uitgedrukt. Een jaar lang hebben Maarten en ik élk vrij uurtje in de b&b gestopt om van een lege ruimte een toffe slaapplek te maken. Om je een beeld te geven van de hoeveelheid werk: alleen de gietvloer is nog origineel. Voor de rest is alles vernieuwd.
Gelukkig zijn we gezegend met een hoop handige Harry’s in de familie van Maarten en kregen we veel hulp. Ook zaten alle aansluitingen voor bijvoorbeeld de douche, wc en wastafel er al. Maar daar is alles wel mee gezegd. Het was een te gek project, maar we waren ook héél blij dat het appartement in september 2021 eindelijk af was.”
Wat heeft de verbouwing totaal gekost? En hoe hebben jullie dit project gefinancierd?
“Alles bij elkaar waren we voor de verbouwing iets meer dan € 15.000 kwijt. Die kosten hebben we van ons spaargeld betaald. We komen allebei uit Zeeland en hebben die typisch Zeeuwse spaarmentaliteit. Vroeg beginnen met werken, veel sparen. Daar plukken we nu de vruchten van. En de kosten van het interieur vielen heel erg mee. We houden allebei erg van ‘oude’ parels en tweedehands items. Past ook nog eens perfect bij de stijl van het huis. En we klussen allebei ook graag. De inbouw-boekenkast hebben we bijvoorbeeld zelf gemaakt.
Kwamen de boekingen snel nadat jullie open gingen binnen?
“Eigenlijk wel. Dat deel vond ik best spannend, overigens. We hadden het meteen goed aangepakt door professionele foto’s te laten maken die we op Airbnb konden gebruiken – en een eigen website gebouwd. Maar dat is natuurlijk geen garantie voor boekingen. Al in de eerste week dat we online stonden, boekten gasten onze ‘Éliya‘.
Ik moet zeggen dat we wel wat wind in de rug hadden, hoor. Gorinchem werd in augustus 2021 namelijk uitgeroepen tot mooiste vestingstad van Nederland. Precies een maand voordat wij open gingen. Dat zorgde voor een hoop toeristen die wilden logeren in de stad. Oktober 2021 was de eerste maand dat we volledig open waren. Die maand is bijna een jaar lang onze beste maand geweest qua omzet. Dat record is net aan verslagen door september 2022.”
Hoeveel nachten zijn jullie gemiddeld geboekt per maand?
“Gemiddeld zijn dat er 17. Zo houden we het ook leuk naast onze banen. We houden bijvoorbeeld bewust een volle dag tussen het uitchecken van de ene gast(en) en het inchecken van (een) nieuwe. Dat geeft ons voldoende tijd om schoon te maken in de avonduren – aangezien we overdag in loondienst werken.”
Wat vangen jullie per nacht?
“We vragen € 87 aan de gasten in het laagseizoen, € 90 in het hoogseizoen en betalen Airbnb zelf € 3,16 aan servicekosten per boeking. De inkomsten uit de verhuur geven we op in Box 1, dus daar betalen we natuurlijk wel belasting over. Onderaan de streep dekt de b&b onze hypotheeklasten, als je uitgaat van die 17 nachten per maand. En ook niet erg als het een maand wat minder is. Als we op vakantie gaan en de boekingen twee weken dicht zetten, bijvoorbeeld. Het appartement is voor ons toch een mooie extra.”
Kost het inchecken, schoonmaken en contact met de gasten niet heel veel tijd?
“Dat valt alles mee. Daarom hebben we er ook bewust voor gekozen om een keukentje te installeren, zodat gasten zelf ontbijt klaar kunnen maken. Of, nog beter: een straat verderop bij een van de Gorinchemse koffietentjes neer te ploffen. Zij maken betere ontbijtjes dan dat wij dat kunnen.
Inchecken doen de gasten zelf met een sleutelkluis. We hoeven dus niet fysiek aanwezig te zijn bij aankomst. Veel mails heb ik geautomatiseerd. Dus zodra een gast een verblijf boekt, wordt alles in werking gezet. Natuurlijk moeten we soms even zin maken om schoon te maken of het beddengoed te strijken. Maar dan zeggen Maarten en ik tegen elkaar: ‘Kom op, een half uur knallen en we zijn weer klaar’. Dan is € 87 toch mooi verdiend. We vinden het vooral hartstikke leuk, eigenlijk!”