Besparen op boodschappen? Met deze tips houd je zelfs nu nog geld over

Besparen op boodschappen. Met die hoge prijzen lijkt dat steeds moeilijker, maar toch is het mogelijk. We geven je tips om heerlijk en gezond te eten en drinken, terwijl je toch geld overhoudt.

De prijzen in de supermarkt zijn flink gestegen. Dat heeft allerlei redenen. De grondstoffen zijn bijvoorbeeld duurder geworden. Gas en olie zijn aan de prijs. En die heb je onder andere nodig voor transport, maar vaak ook voor het telen en oogsten van producten. En ja, dat wordt doorberekend aan de klant. Anders houden de boer en fabrikant er weinig tot niks meer aan over. We hebben er begrip voor, maar dat maakt het niet leuk. Jouw salaris is waarschijnlijk niet net zo hard mee gestegen. Dus wil je financieel een beetje uit blijven komen, dan zul je moeten besparen. En daar help ik je graag bij.

Tips om te besparen op boodschappen

Bij besparen op boodschappen denken we vaak dat we heel armoedig moeten gaan eten. Vijf dagen per week witte bonen in tomatensaus om maar geld over te houden. Gelukkig klopt dat beeld totaal niet. Veel mensen kunnen minder geld kwijt zijn aan boodschappen, zonder dat ze minder lekker of minder gezond eten. Het kan echt. Wil jij dit ook?

Ik geef je hieronder tips die je boodschappenkosten flink naar beneden kunnen brengen. Probeer het eens een paar weken. Grote kans dat je merkt dat je veel minder geld uitgeeft.

Tip 1: plan je maaltijden

Bedenk voordat je naar de winkel gaat, wat je de hele week gaat eten. Dat kan natuurlijk op een kladpapiertje. Of gebruik daarvoor onze superhandige boodschappenplanner. Schrijf de dagen van de week erop met erachter welk gerecht. Op basis daarvan maak je een boodschappenlijst voor de hele week.

Klinkt misschien saai, maar op deze manier weet je dat je altijd de ingrediënten in huis hebt voor een gezonde en lekkere maaltijd. Je voorkomt niet alleen dat je op het laatste moment nog een dure supermarkt in moet rennen om wat bij elkaar te grissen voor het diner, waar je altijd de hoofdprijs voor betaalt. Ook is de verleiding om eten te bestellen of uit eten te gaan kleiner.

Tip 2: doe één keer in de week boodschappen

Hoe vaak neem je niet iets mee wat niet op je boodschappenlijstje staat? Niet gek, je bent maar een mens. Door minder vaak naar de supermarkt te gaan, hoef je die verleidingen ook minder vaak te weerstaan. Dat is wel zo fijn voor je portemonnee.

Red je het echt niet met één keer per week? Bijvoorbeeld omdat groente en fruit niet zo lang goed blijven? Ga dan één keer per week naar de supermarkt en halverwege de week nog langs de lokale groenteboer om wat verse producten te halen. Zo steun je de lokale ondernemers en het aantal verleidingen waaraan je wordt blootgesteld blijft beperkt.

Tip 3: combineer ingrediënten

Een goede aanbieding wil je zo vaak mogelijk gebruiken. Zijn de tomaten flink in de aanbieding? Bedenk dan meerdere recepten met tomaat erin. Je kunt die week bijvoorbeeld tomatensoep maken, maar ook pastasaus, en je kunt de tomaten door de sla doen. Dit doen ze in restaurants ook. Kijk maar eens goed naar de menukaart. Zo maak je maximaal gebruik van een fijne korting.

Tip 4: eet niet iedere dag vlees

We zijn van oudsher gewend om iedere avond vlees te eten. Wie is er niet groot geworden met aardappels, groenten en vlees? Maar elke dag vlees eten is echt niet nodig. Wij eten zelf grotendeels vegetarisch, maar ook van zeven dagen vlees naar vier dagen vlees in de week is al een hele vooruitgang. Niet alleen de dieren en de aarde zijn er blij mee, ook je portemonnee. Verdiep je vooral in recepten waar geen kant-en-klare vleesvervangers voor nodig zijn. Bonen en linzen zijn bijvoorbeeld een prima alternatief en ook nog eens behoorlijk betaalbaar. Het scheelt een hoop geld en je eet ook nog eens meer groente. Win-win dus.

Tip 5: snijd en maak alles zelf

Alles wat je koopt in de supermarkt dat al bijna af is, is extra duur. Denk aan een kant-en-klare salade, aan geschilde en voorgekookte aardappels, gesneden champignons, voorgegaarde maiskolven. Dit kan soms wel 40% van de aankoopprijs schelen! Daarnaast scheelt het ook nog veel in plastic afval als je het zelf doet. Maak bakjes met voorgesneden wokgroenten en vries deze in. Gooi ze rechtstreeks uit de vriezer in je hete wok en je verliest niks aan smaak en ze zijn nog steeds even knapperig.

Tip 6: ga voor een goedkope basis

Goede basisproducten voor veel gerechten zijn prei, wortels, komkommer, courgette en aubergine. Voor fruit ga je in de basis gewoon voor bijvoorbeeld appels en peren. Al dat lekkere exotische eten smaakt goed, maar is ook duur. Dus gebruik dat − als je het graag wilt eten − als aanvulling.

Tip 7: koop diepvriesgroente en -fruit

Je kunt zelf groenten en fruit invriezen, maar je kunt ook ingevroren groenten en fruit kopen. Sperzieboontjes, zomerfruit, broccoli en bloemkool zijn op die manier bijvoorbeeld veel goedkoper. Neem het huismerk of koop het A-merk als er een actie is. Ook zacht fruit kun je prima uit de vriezer halen. 

Met deze tips eet je net zo lekker en misschien zelfs nog gezonder. En wat er ook gezonder van wordt? Je banksaldo.

Nu denk je misschien: hoe ziet zo’n weekmenu er nou uit? In de video hieronder deel ik ons weekmenu. Per week zijn we rond de € 100 kwijt voor ons gezin (twee volwassenen, twee kinderen). Wil je dat ook? Doe dan mee met onze Budget Boodschappencursus of kom ons volgen op Instagram voor veel meer slimme geldtips.

In dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

🥳 Dat vieren we met 30% korting. Gebruik de kortingscode PR150 in onze shop