psychische trucs sparen

Wetenschappelijk bewezen: met deze trucs spaar je als een malle

We willen allemaal sparen. Maar het is soms zo moeilijk! Deze drie psychische trucjes (die wetenschappelijk zijn onderbouwd) helpen je.

Door Renée

Spaartips zijn geweldig. Ze vertellen je hoe je meer geld overhoudt, op welke manier je dat geld het beste weg kunt zetten. Maar sparen is meer dan een techniek. Het is vooral een mindset. De vergelijking met afvallen gaat goed op. We weten heus wel dat chocola niet helpt om af te vallen, maar sporten en gezond eten wel. Dus waarom doen we het dan niet? Omdat we het moeilijk vinden. Er moet een knop om in je hoofd om goed aan de slag te gaan en te blijven. Dat geldt voor afvallen maar ook voor sparen. Daarom geven we je drie psychische trucs om te sparen. Die je helpen om structureel geld weg te zetten en dat ook te blijven doen.

Truc 1: maak afspraken met je toekomstige zelf

Een goed moment om te sparen (naast wat je maandelijks al doet) is wanneer je een financiële meevaller hebt. Of je die nu zag aankomen of niet. Denk: een teruggave van de Belastingdienst, de uitkering van je vakantiegeld of een 13e maand. Spreek vooraf met jezelf af hoeveel je hiervan wilt sparen. Bedenk dit al voordat dit geld op je rekening staat. Uit onderzoek blijkt dat er meer wordt gespaard wanneer mensen vooraf besluiten hoeveel ze van meevallers willen wegzetten. De groep die een afspraak met zichzelf had gemaakt, spaarde gemiddeld 27% van hun belastingteruggave. De andere groep, die pas wat aan de kant ging zetten toen de belastingteruggave binnenkwam, spaarde gemiddeld 17%.

Truc 2: maak gebruik van het frisse start-principe

Een frisse start. De term kennen we allemaal wel. Je begint opnieuw. Waarmee? Dat maakt eigenlijk niet uit. Uit onderzoek blijkt dat tijdens momenten van verandering (fresh start moment) je motivatie om te veranderen hoger is dan gemiddeld. Zo’n moment kan bijvoorbeeld de wisseling van een jaar zijn, maar ook wanneer je van baan verandert of een nieuw huis koopt. Bij verandering hoort motivatie. In het onderzoek vroegen ze de helft van de mensen om één dag voor hun verjaardag een financieel doel te stellen. De andere helft van de groep stelde een doel op een doodgewone doordeweekse dag. En wat bleek? De groep die een doel stelde op die speciale dag haalde in 87% van de gevallen dit doel. De andere groep slaagde hier voor slechts 26% in. Dit wordt verklaard doordat de verjaardagsgroep gebruik maakte van het frisse start-principe. Het moment dat je motivatie het hoogst is.

CHECK OOK:  Pensioen opbouwen op 7 creatieve manieren

Truc 3: maak het lastig voor jezelf

Wetenschappers vroegen mensen van welke uitgaven ze spijt hadden. Dit waren bijna altijd kleine en lullige uitgaven. Een koffie onderweg. Een vette hap uit de muur. Snel de auto pakken als je ook op de fiets kunt. Elke dag een flesje cola uit de bedrijfskantine. Online shoppen. Het gekke van deze uitgaven was dat mensen ze na het beantwoorden van deze vraag, toch bleven doen. Ondanks dat ze claimden er spijt van te hebben. Pas toen mensen het zichzelf bewust moeilijk maakten om deze uitgaven te doen, veranderde er wat.

Hoe dan?

Als aanvulling op bovenstaande psychische trucs om te sparen deel ik deze tip nog maar eens. Stel: je bent (net als ik was) een enorme fan van online shoppen, maar je vindt ook dat je er te veel geld aan uitgeeft. Verwijder dan de apps van je telefoon. Verwijder de vooraf ingestelde betaalmogelijkheden uit je account. Als je nu iets wilt bestellen, dan moet je de app downloaden en je betaalgegevens opnieuw koppelen. Veel gedoe dus. Van nature is de mens lui, dus balen we van alle handelingen die we moeten doen om iets te kunnen kopen. Het geeft je ook de tijd om te bedenken dat je je geld misschien toch liever spaart. 

Gebruik de wetenschap in je voordeel en ga deze trucs vooral toepassen om meer geld te sparen!

Deel dit artikel gerust op Pinterest!
Dacht je aan iemand tijdens het lezen? Deel dit artikel dan met hem/haar.