Michelle: “Tv kijken kost me € 1475 per jaar”

Michelle is gek op gemak, maar doordat ze zich voor PorteRenee verdiept in haar financiën, komt ze erachter dat ze wel heel veel uitgeeft aan tv kijken. Sterker nog het kost haar jaarlijks bakken met geld. Ze legt uit hoe ze hierop gaat besparen.

Weet je nog, vroeger? Toen Hilversum 3 nog niet be… nee geintje, zó oud ben ik nou ook weer niet. Tv kijken was toen al leuk, maar we moesten het wel doen met wat er te zien was. Op vrijdagavond Baantjer of Commissaris Rex en op zaterdag, met een beetje geluk, een romantische komedie. Vond je het niks, dan had je dikke vette pech. En alleen de écht goede films kocht je op video of dvd natuurlijk. Hoe anders is het nu? Baantjer staat van voor naar achter op Videoland en mijn kind kan Barbapapa inwisselen voor Paw Patrol wanneer hij maar wil. Lang verhaal kort: ik heb veel streamingsdiensten op mijn tv. Te veel! Tijd om orde op zaken te stellen, want ik vermoed dat er jaarlijks veel meer geld naar Netflix en kornuiten gaat dan ik me nu besef.

Lekker alles streamen

Het begon jaren geleden allemaal met Netflix (€ 11,99 per maand). Dat was top, want je had naast lineaire tv altijd een uitvalbasis naar een goede film of serie. Al snel kwam Videoland (€ 8,99 per maand) erbij, want kwaliteitstelevisie als Temptation Island willen we ook niet missen! Omdat ik in het vliegtuig voor de kleine graag de ‘Joeptoep’-filmpjes (zoals mijn peuter het noemt) wilde streamen zonder internetverbinding, kwam YouTube Premium (€ 15,99!! Per maand) ook bij het pakket. En aangezien wij nog middenin Game of Thrones zitten (ik weet het, hallo 2014), mocht HBO Max (€ 3,99) ook niet ontbreken. Oh, en NPO Plus (€ 2,95) hebben we ook – om af en toe een goede docu terug te kijken. En dat allemaal naast ons Ziggo-abonnement à € 78,95 per maand.

Duur tv kijken

Zoals ik in mijn eerste column vertelde, geloof ik in het gemak-dient-de-mens credo. Maar € 1475 per jaar uitgeven aan tv kijken… dat vind ik wel wat veel. Zeker voor iets wat ik eigenlijk zo nutteloos vind. Daarnaast heb ik ook nog een Volkskrant-abonnement van € 11,95 per maand en een Parool-abonnement à € 10,95 per maand – bij elkaar toch ook € 275 per jaar. Tijd om kritisch mijn lees- en kijkgedrag onder de loep te nemen en te knippen in mijn abonnementen.

Allereerst gaat YouTube overboord. De eerste paar dagen verloopt dat niet echt soepel. In tegenstelling tot YouTube Premium vertoont de gratis YouTube belachelijk veel commercials en mijn peuter snapt daar he-le-maal niks van. Gevolg: “Mama wat is dit?” Of: “Mama dit vind ik nie leuk.” En ook: “Huh mama nee niet deze.” Daaaag, rust. Dit moet toch anders kunnen? YouTube Kids blijkt een uitkomst: het is gratis, en we zien eigenlijk bijna nooit commercials. Het aanbod is een stuk minder, maar tot nu toe redden we het ermee. Yes, door Joeptoep Premium eruit te gooien bespaar ik € 192 per jaar!

Netflix vs Videoland

En dan de keuze: Netflix of Videoland? Netflix vind ik over het algemeen betere films en series hebben, maar op Videoland kan ik mijn baggertelevisie-behoeften goed vervullen! Daarnaast lonkt er vast wel weer een nieuw seizoen van Mocro Maffia ergens om de hoek, wat mijn vriend sowieso niet wil missen. Maar tot die tijd… gaat Videoland er toch uit: een voordeel van € 108 per jaar.

NPO Plus en HBO Max wil ik allebei houden. Ik besloot bij de lancering van HBO Max een abonnement te nemen, door een welkomstkorting ben ik maar € 48 op jaarbasis kwijt. Dat vind ik de moeite waard, zeker gezien ik daardoor de hele reeks Sex and the City te allen tijde tot mijn beschikking heb en voor de wijze lessen van Samantha Jones heb ik graag € 4 per maand over. Ook NPO Plus kijken wij vaak, waar ik ook slechts € 3 per maand voor betaal.

De kas van Ziggo weet ik ook elke maand flink te spekken. Zoveel lineaire tv kijk ik niet eens, maar het journaal wil ik niet missen – net als soms de late talkshows of sommige voetbalwedstrijden. En ergens heb ik toch het gevoel dat ‘gewone tv’ erbij hoort. We stapten ooit over omdat het internet van Ziggo hier in het dorp verreweg het snelste is – en daar betaal je dus ook voor. Ik betaal nu € 78 per maand. Zou ik het tv-abonnement daarvan opzeggen, dan betaal ik alsnog € 65,50 voor goed internet! Ze zijn niet gek bij Ziggo, dat is tot zover duidelijk. Het overige geld voor tv vind ik toch niet de moeite waard om over te stappen.

[IRP]

Duur krantje

Als ik ergens een hekel aan heb, is het een krantenartikel aanklikken op social media – en die vervolgens niet kunnen lezen omdat ik geen abonnement heb! Precies om deze reden heb ik me laten verleiden om op zowel Het Parool als de Volkskrant een abonnement te nemen. Maar als ik zou zeggen dat ik elke ochtend trouw de krant van kop tot staart uitlees, dan lieg ik. Een van de twee moet dus de deur uit. Nu ik al een tijdje niet meer in de stad woon, besluit ik daarom Het Parool eruit te knikkeren. Dag, Amsterdam. Maar hallo € 132 per jaar overhouden! Ook de Volkskrant lees ik eigenlijk te weinig om er op jaarbasis € 143 aan uit te geven, maar ik wil wel af en toe de krant digitaal doorbladeren. Wie heeft hier de gouden tip?

Tv kijken: totale besparing

Al het opzeggen van deze abonnementen scheelt me zo’n € 432 per jaar. Daar kunnen we toch mooi een tv-loos weekendje van weg!

Nu ben ik wel benieuwd: hoe beslissen jullie over de streamingdiensten? Laten jullie de abonnementen gewoon lopen of kijk je per maand wat je aan of uitzet?

Mis vanaf nu geen enkel verhaal. Abonneer je op ons Whatsapp Kanaal.

Oh ja, in dit artikel kunnen affiliate-links staan.

Over PorteRenee

PorteRenee is het grootste Nederlandse platform over personal finance. Van sparen tot besparen en van beleggen tot verzekeren. PorteRenee voorziet elke maand miljoenen Nederlanders van tips, tricks, informatie en inspiratie over alles wat met geld te maken heeft.

Deel dit bericht:

WhatsApp
Facebook
LinkedIn
Pinterest

Volg ons ook op Instagram voor meer inspiratie, tips en tricks!

Bekend van

Zet je naam vrijblijvend op de interesse-lijst voor onze cursus ‘Beleggen: Zo Kan Iedereen Het.’ En ontvang eind februari een exclusieve kortingscode, die alleen per mail verspreid wordt.