Emoties en gevoelens, we hebben ze allemaal. Maar niet iedereen gaat er op dezelfde manier mee om. Zoek jij vooral afleiding van een leeg gevoel door te winkelen? En wil je daar vanaf? Saskia helpt je op weg.
Als ik niet lekker in mijn vel zit, staan de pakketbezorgers in de rij voor de deurbel. Niet voor een goed gesprek. Maar om mijn zoveelste pakketje af te geven. Inmiddels heb ik mijn vicieuze cirkel door. Ik voel me bijvoorbeeld verdrietig. Wil van dat gevoel af. En overtuig mezelf ervan dat een nieuwe trui, broek of schoenen daar voor gaat zorgen. Spoiler: dat is dus niet zo!
Weg met een leeg gevoel en bad vibes!
We hebben allemaal emoties. Soms zijn ze fijn en leuk. En soms ook niet. Vaak willen we zo snel mogelijk van de negatieve gevoelens af. Dat doen we door afleiding te zoeken. Bijvoorbeeld met kleding of spullen kopen. Je voelt je dan even wat bevrijding van dat lege gevoel, omdat je blij bent met je nieuwe aanwinsten.
Toch is het geen oplossing. En dat weet je zelf ook wel. Want zodra je opwinding over je aankopen voorbij is, komt dat gevoel weer terug. Tel daar een schuldgevoel en een lege bankrekening bij op, en je bent eigenlijk nog minder tevreden.
Kijk eens heel eerlijk naar je aankopen van de afgelopen tijd. Zijn dat dingen waar je een tijd voor hebt gespaard en die je écht graag wilde? Of was het vooral shoppen uit afleiding, om even te vergeten dat je eigenlijk ontevreden bent over een bepaalde situatie? Oordeel niet te streng over jezelf, maar onderzoek waarom je kocht wat je kocht. En welk gevoel je daarbij had.
Pieken en dalen: het hoort erbij
Emoties zijn niet goed of fout. Je voelt wat je voelt. Daar kun je niks aan doen. Maar je gedrag kun je wel veranderen. Koop jij vooral om een ontevreden of leeg gevoel op te vullen, dan is daar iets aan te doen.
Wat mij helpt is te weten dat een emotie en het gevoel dat daarbij hoort maximaal 90 seconden duurt, als we het echt helemaal toelaten. Zie het als een golf. De emotie komt op, bereikt een piek en neemt dan weer af. Omdat we die piek niet willen voelen, zoeken we onbewust naar afleiding. Om dat gevoel van ons af te schudden. Sinds ik dat weet, herken ik het en ga ik gevoelens niet meer uit de weg. Dat behoedt mij om geld uit te geven aan allerlei onzindingen.
Leeg gevoel? Herken, accepteer en verander
Als ik een vervelend gevoel op voelde komen, was dat het moment waarop ik mijn telefoon pakte en een digitaal winkelmandje vulde. Meestal was dat ’s avonds na een lange werkdag. Of wanneer ik in de spiegel keek, en niet tevreden was met wat ik zag. Ik overtuigde mezelf ervan dat ik me echt beter voelde met nieuwe kleren of schoenen.
Nu doe ik het anders. Ik voel iets van ontevredenheid, verdriet of boosheid opkomen, en ga er letterlijk voor zitten. Mijn hele aandacht richt ik op dat gevoel. Zonder te oordelen. Gewoon voelen wat er te voelen valt. Net zolang totdat die piek voorbij gaat.
De eerste paar minuten denk ik: “oeh, die nieuwe trui staat me vast geweldig, waardoor ik me weer helemaal op en top voel”. Of iets in die trant. Na een tijdje besef je je dat dat helemaal niet zo is. Want een nieuwe trui verandert niks aan je situatie. Beter verzin je een oplossing voor de situatie waarom je je niet fijn voelt. En spendeer je daar je tijd, energie en geld aan.
Geen geld uitgeven, wel afleiding
Soms heb je totaal geen zin om gezellig met je negatieve emoties te gaan zitten. Soms wil je gewoon afleiding. Wat ik dan doe, is mijn online winkelmandje vullen met alles wat ik wil. Alsof ik alles mag kopen. Vlak voor het afrekenen, zet ik mijn telefoon uit. Zo heb ik wel even die joy gevoeld van kopen. Maar ben ik geen geld kwijt. Want op het moment dat ik mijn telefoon weer moet aanzetten en op zoek moet naar mijn winkelmandje, besef ik dat ik aan het emotie-kopen ben. En dat die extra paar schoenen of wat kledingstukken mij niet gaan helpen. Tegen die tijd is de emotie weer afgezwakt en ga ik lekker een rondje hardlopen of fietsen!