Groente eerst, snoep als laatst. Daar zit een hele filosofie achter. Een supermarkt past dan ook volop trucjes toe om jou zoveel mogelijk geld te laten uitgeven. Hoe wapen je je daartegen?
Jij loopt het liefst voor een prikkie met een overvol wagentje de winkel uit, maar de winkel wil het liefst dat je met een lege portemonnee de winkel verlaat. Dat is logisch, een supermarkt is geen filantropische instelling. Daarom gebruiken ze allerlei trucjes om jou te verleiden tot meer aankopen. Ik vertel welke dat zijn en hoe je ze kunt weerstaan.
Truc 1: gezonde keuzes vooraan
Met stipt op één in de trucjeslijst van de supermarkt: je komt binnen op de groente- en fruitafdeling. De reden? Als je daar begint, begin je goed, als in: gezond. Je hebt je gezonde keuzes gemaakt, tijd om te worden beloond verderop in de winkel.
Ook vind je vaak vrij aan het begin de bakkersafdeling. Die bakt meestal wel iets van eigen brood, zodat je de geur van vers brood in de hele winkel ruikt. Je krijgt honger van deze lekkere geur en koopt meer. Ook worden items die vaak worden vergeten – zoals melk – zo geplaatst dat klanten die speciaal daarvoor komen alsnog de hele winkel door moeten. Zo hopen ze dat je alsnog meer meeneemt.
Truc 2: voordeelverpakkingen
Je denkt slim bezig te zijn door een voordeelverpakking te kopen van je favoriete product, want die is vast en zeker goedkoper. Maar als je gaat rekenen, kom je erachter dat dat niet altijd het geval is. Sterker nog: soms is een voordeelverpakking aanzienlijk duurder. Ook zul je goed moeten nadenken of je zo’n voordeelverpakking wel helemaal gebruikt, of dat je uiteindelijk de helft toch weggooit. Dat heeft namelijk óók invloed op je kosten.
Truc 3: aanbiedingen
Hoe groter de aanbieding wordt aangeprezen, des te harder jij je moet afvragen of het wel zo’n goede deal is. Net als bij de voordeelverpakkingen moet je altijd rekenen wat je betaalt per liter, kilo of stuk. Afhankelijk van het product en wat daarop van toepassing is. En bijhouden wat de (beste) aanbiedingen zijn geweest op je favoriete producten.
Truc 4: formaat van de karretjes, mandjes en trekmandjes
Bij de ingang van de supermarkt heb je de keuze uit verschillende draagmiddelen. Allemaal van een ander formaat, maar ook allemaal bedacht om je meer mee te laten nemen dan gepland. Met een draagmandje zijn je armen eerder vermoeid dan met een trekmandje. En in een winkelwagen past helemaal veel. Die worden ook steeds groter, zodat het minder opvalt hoeveel boodschappen je eigenlijk gaat kopen. Stem je draagmiddel dus af op je boodschappenlijstje. En als je maar voor één item komt en je mag zonder mandje naar binnen: doe dat dan gewoon.
Truc 5: regelmatig een nieuwe winkelindeling
Frustrerend is dat, als de supermarkt ineens anders is ingedeeld. De reden: dat jij moet zoeken naar je vaste aankopen. Terwijl jij al die paden loopt af te struinen, stuit je weer op andere dingen die je misschien niet nodig hebt, maar wel meeneemt. Bij sommige supermarkten kun je in de supermarkt-app een boodschappenlijstje maken en deze op looproute sorteren. Dat is wel een handig systeem om dit te voorkomen.
Truc 6: snoep bij de kassa
Je snapt waarschijnlijk wel dat het snoep bij de kassa bedoeld is om je te verleiden tot een laatste aankoop. Als beloning dat je je zo goed aan je lijstje hebt gehouden. Of dat je verder zoveel gezonde boodschappen hebt gedaan. Zo’n reep kost vaak veel meer dan dezelfde reep in een multipack in de winkel. Beloon jezelf dus liever alvast ín de winkel met iets lekkers. Dat kan natuurlijk zo’n chocoladereep zijn, maar vraag jezelf af of zo’n suikerbom je wel echt gelukkig maakt.
Truc 7: geen bonnetje bij de kassa
Steeds meer supermarkten zijn zogenaamd bewust bezig door niet standaard een (volledige) bon mee te geven. Geen bon betekent dat jij niet kunt controleren of alles wel goed is aangeslagen en kortingen zijn verrekend. Het is wellicht niet de grote winst van de supermarkten. Toch zou ik als het even kan wél vragen om de bon. Controleer die ook meteen. Dit kan alles bij elkaar namelijk nog best wat geld schelen als je daar niet achteraan gaat. In sommige supermarkten kun je je kassabon ook online ontvangen, dat is natuurlijk wel zo duurzaam.
Conclusie
Als je weet hoe de supermarkt je probeert te verleiden tot meer aankopen, sta je al 1-0 voor om deze verleidingen te kunnen weerstaan. Dat helpt je dus om veel geld te besparen.
Het onderwerp boodschappen komt trouwens ook regelmatig terug in de PorteRenee podcast. Ken je onze podcast al? Elke vrijdag gaan Kasper en Renée in gesprek over uiteenlopende geldonderwerpen, en dus vaak ook over boodschappen. Geen saai gedoe, maar echt leuke gesprekken om jou te informeren, inspireren en motiveren om meer uit je geld te halen. Luister je voortaan ook mee?