vooruit koken

Minicursus vooruit koken: onze 7 tips

In één keer voor meerdere dagen koken. Scheelt niet alleen tijd, maar ook geld. Hoe je dat aanpakt? Wij geven je 7 tips.

Door Saskia

Tip 1: weet wat je lekker vindt

Bakjes vol met eten wat je eigenlijk niet lust: zonde van je geld. Ligt nogal voor de hand. Maar het komt weleens voor dat we ons laten verleiden tot een mega healthy of hip recept. En na je eerste hap uit je eerste bakje vooruit gekookte maaltijden denk je: BLEGH! Geen goed idee. Want de rest van die bakjes ga je niet meer opeten. Kook dus alleen het eten vooruit waarvan je zeker weet dat iedereen in huis het lust. Zodat die bakjes niet na een halfjaar nog steeds in de vriezer liggen.

Tip 2: niet alles is geschikt

Je kunt bijna alles wel invriezen. Groente, fruit, pasta, vlees, noem maar op. Wist je dat je zelfs gekookte eieren kunt invriezen? Eyeopener! Ook vooruit gekookte maaltijden doen het prima in de vriezer. Toch is er wel een aantal dingen dat je beter uit de buurt van je vriezer kunt houden. Zo worden zelf gekookte aardappels uit de vriezer er niet lekkerder op. Deze kun je beter de volgende dag opbakken. Puree kan dan weer wel. Zuivelproducten, zoals melk, room en yoghurt, kun je beter ook niet invriezen. De kans op schiften tijdens het opwarmen is groot. Een beetje melk door bijvoorbeeld lasagne kan wel gewoon. 

Tip 3: kies je gerechten

Het is mega handig om een aantal recepten te hebben om vooruit te koken. Zo hoef je niet eindeloos in de supermarkt te wikken en wegen wat je de komende dagen gaat eten. Schrijf bijvoorbeeld 3 of 4 gerechten op waarvan je weet dat ze lekker en gezond zijn. Komen na een tijdje deze recepten je neus uit? Dan kun je makkelijk variëren. Vervang broccoli bijvoorbeeld met bloemkool. Of pasta met zilvervliesrijst. Zo hoef je niet een compleet nieuw boodschappenlijstje te maken. Maar wissel je gewoon wat ingrediënten.

Tip 4: meal preppen voor beginners

Voordat je je bakjes eten in de koelkast zet of invriest, laat je ze goed afkoelen. Minstens een half uur. Maar nooit langer dan twee uur. Anders krijg je last van bacteriegroei. Je geprepte maaltijden bewaar je maximaal twee dagen in de koelkast. Heb je langer vooruit gekookt? Doe het dan in de vriezer. Zo blijft het langer goed. Tot wel drie maanden. Kijk ook even naar de temperatuur van je koelkast en vriezer. Ideaal is 4 graden voor je koelkast en -18 graden voor de diepvries.

Tip 5: bakjes of zakjes

Wil je je vooruit gekookte maaltijden invriezen? Je kunt plastic bakjes met een deksel gebruiken. Maar van die ziplock zakjes werken ook prima. Hiermee bespaar je ruimte. Let er wel op dat alles goed afgedekt is. Dit voorkomt ijsvorming, zodat je maaltijden langer goed blijven. Schrijf de datum op je bakjes of zakjes, zodat je weet hoelang het al in je vriezer ligt. En welke als eerste op moeten.

CHECK OOK:  “Ik kan lekker sparen van mijn bijstandsuitkering”

Tip 6: gebruik een Eetmaatje

Pasta en rijst koken is makkelijk. Maar de juiste hoeveelheid koken niet. Ik kook vaak veel te veel. Waardoor ik of teveel eet of eten weggooi. Zonde natuurlijk. Met een Eetmaatje van het voedingscentrum heb je dit probleem niet. Hierop staan hoeveelheden in portie per persoon voor rijst, couscous, risotto, macaroni, penne, fusili, farfelle, pipe rigate, spaghetti en water. Bepaal voor hoeveel dagen je vooruit wil koken. En met het Eetmaatje zorg je ervoor dat je precies genoeg hebt.

Tip 7: kijk wat je nog in huis hebt

Wil je een paar dagen vooruit koken? Bepaal je weekmenu op basis van wat je nog in huis hebt. Misschien ligt er nog kip in de vriezer. Puilt je voorraadkast uit van de soorten pasta. Of liggen er nog groenten in je koelkast die echt op moeten. Check eerst wat je nog hebt. En kijk daarna pas wat je eventueel bij moet kopen.

Zoals je ziet is vooruit koken helemaal niet lastig. Van sommige maaltijden, zoals pastasaus, ovenschotels, stampotten en soepen, kun je heel simpel wat meer maken. Gewoon door wat extra ingrediënten te kopen. En je bent er niet veel langer met bezig.

Op maandag maak je bijvoorbeeld extra pastasaus, die je op dinsdag gebruikt voor een snelle spaghetti en op woensdag voor lasagne. Of je maakt in het weekend een lekkere, gezonde soep waarvan je een aantal bakjes in de vriezer stopt. Na een lange dag werken, ben je hier maar wat blij mee. En kun je die verleiding van eten bestellen makkelijk weerstaan.

Deel dit artikel gerust op Pinterest!
Dacht je aan iemand tijdens het lezen? Deel dit artikel dan met hem/haar.