budgetsupermarkt goedkoper

Is die budgetsupermarkt nou écht goedkoper?

Janke wil haar geldzaken beter op orde te krijgen. Door één keer in de week boodschappen te doen, bespaarde ze al €300 per maand! Deze week overweegt ze voortaan naar een budgetsupermarkt te gaan. Maar is dat wel écht goedkoper?

Ik begin dit artikel met goed nieuws. Ik ben onlangs – op advies van Renée – begonnen met het doen van weekboodschappen. Dat betekent één keer per week naar de winkel en dan boodschappen doen voor de hele week. Dat klinkt simpel, maar het kostte een hoop tijd. Ik ging alle keukenkastjes door, op zoek naar wat ik nog in huis had. Voor de hele week bedacht ik gerechten (moeilijk!) en keek naar de aanbiedingen. Ik geef toe: ik was lichtelijk gedemotiveerd toen ik daar een uur mee bezig was. Maar, het resultaat was ernaar.

€300 per maand besparen!

Vorige maand realiseerde ik, door netjes één keer per week boodschappen te doen, een besparing van €300 per maand! Dolgelukkig was ik. Wat een verschil. Ik hoorde ook een piepend stemmetje in mijn hoofd: had dit eerder gedaan en je had de afgelopen jaren zoveel geld bespaard. Maar oké, wat is geweest kan ik niet meer veranderen, de toekomst wel. Die weekboodschappen blijven erin. Ik deelde mijn triomf met een vriendin. Ze gaf me een welverdiend schouderklopje en adviseerde me toen om voortaan naar een andere supermarkt te gaan. Niet meer naar de Albert Heijn, maar naar de Lidl, bijvoorbeeld. Ik had natuurlijk al vaker gehoord dat ik bij een andere winkel goedkoper uit kon zijn, maar voelde wat weerstand. De Appie is mijn winkel. Ik ken ‘m goed en kom er al jaren. Maar het idee om nog minder kwijt te zijn aan boodschappen bleef toch knagen. Dus besloot ik het eens te proberen.

Onze vaste supermarkt ligt op loopafstand. Hartstikke fijn natuurlijk, maar het is niet de goedkoopste supermarkt. Althans, dat is mijn aanname. In mijn hoofd is de Albert Heijn toch één van de duurdere winkels. Helaas is er in ons dorp geen budgetsupermarkt. Daar moeten we een stukje voor rijden. Omdat ik toch wel heel erg benieuwd ben geworden, stap ik in de auto. Rekenmachine in de aanslag en gaan… Hier kan de Consumentenbond nog een puntje aan zuigen.

Een stressvol uitje

Ik ga boodschappen doen bij de Lidl. Jarenlang was ik er niet geweest en stapte dus met behoorlijk wat vooroordelen de winkel binnen. Ik had echt geen zin om in kartonnen dozen te graaien. Eenmaal binnen begonnen mijn oogjes te glinsteren. Het assortiment was enorm. Bij lange na niet zo karig als ik in mijn hoofd had. Sorry Lidl. Alles wat op mijn lijstje stond was er gewoon. Heel fijn en onverwacht. De rij bij de kassa duurde wel wat langer dan ik gewend was. En waarom is het plateau bij de kassa waar je gescande boodschappen naartoe worden geschoven zo klein? Ik kreeg spontaan stress tijdens het inpakken van mijn boodschappen, omdat ik niet snel genoeg ging en de caissière steeds op me moest wachten. Maar goed, met een flinke besparing in het vooruitzicht wilde ik dat allemaal wel accepteren. Ik word er vast vanzelf handiger in.

Eenmaal thuis begon het rekenwerk. De boodschappen waren opgeruimd en met een kop koffie pakte ik de bon erbij. Ik had er zin in. Op de computer maakte ik een overzicht van het product en de prijs bij de Lidl. Datzelfde product zocht ik op in de app van Albert Heijn. Om de wedstrijd eerlijk te houden koos ik geen A-merken, maar gebruikte ik de prijs van het eigen merk.

CHECK OOK:  "Toen mijn vriend vermoord werd, was ik opeens alleen verantwoordelijk voor de financien'

Wat scheelt dat? Van €4 tot €20!

Onderaan de streep prijkt het resultaat. Het verschil tussen de Lidl en de Albert Heyn was €4. Ik voelde teleurstelling. Ik had op een veel groter verschil gerekend. Want die € 4 ben ik bijna kwijt aan benzine om bij de Lidl te komen. Omdat ik, gek genoeg, hier geen genoegen mee wil nemen, besluit ik ook nog een vergelijking te maken tussen de A-merken. Daar zit meer verschil. We winnen dan bijna € 20 op een volle boodschappenkar! Het is bijna jammer dat ik al geen A-merken meer kocht.

Wisselen van supermarkt loont voor mij nu dus niet. Dat komt vooral omdat ik al nooit A-merken kocht. En omdat mijn winst verdwijnt in de vervoerskosten. Als de Lidl dichterbij mijn huis zou zijn, was ik wel overgestapt door het grote assortiment en de toch wat lagere prijzen. Vanwege de afstand blijf ik naar de Appie gaan. Toch is dit uitstapje niet voor niks geweest. Waar ik vorige maand geen idee had van de prijs van een brood of een pak melk, weet ik nu precies wat die producten kosten. En dat is voor mij een grote winst in bewustwording.

Meer van dit soort verhalen lezen? Like ons op Facebook!