extreme couponing

Extreme couponing: zo doe je dat in Nederland

Extreme couponing: het ziet er op tv zo goed uit. Dat willen wij ook! Kan het in Nederland? En zo ja, hoe? We zochten het uit.

door Minke

In Amerika werken ze veel met kortingsbonnen, want dat zijn coupons eigenlijk gewoon. Deze Amerikaanse kortingsbonnen zitten daar in de folders. Alleen moet je er daar de zondagkrant voor kopen, terwijl wij de folders gewoon in de bus krijgen. Je knipt de bonnen uit en kunt er korting mee krijgen bij een winkel. Daarnaast geven ook fabrikanten van producten kortingsbonnen uit. Extreme couponing werkt zo goed omdat winkelacties, winkelgebonden kortingsbonnen én kortingsbonnen van de fabrikant samen ingeleverd mogen worden. 

Kortingsbonnen in Nederland

Nou, dan weten we ook meteen waarom het ‘echte’ extreme couponing niet werkt in Nederland. Op onze kortingsbonnen staat altijd luid en duidelijk vermeld: ‘niet geldig in combinatie met andere acties’. Of iets van deze strekking. Geen kortingen stapelen dus. Dat betekent niet dat je hier helemaal niet (bijna) gratis boodschappen kunt doen. Het is mij toch ook gelukt om meer dan 70% te besparen op wat ik in mijn voorraadkast heb staan. Je moet alleen nog net wat beter opletten en creatiever zijn. 

Cashbacks

De allermakkelijkste manier om gratis producten te scoren in Nederland zijn cashbacks. Dit zijn acties waarbij je een (meestal nieuw) product koopt, de bon instuurt en je vervolgens het geld teruggestort krijgt. Dankzij internet heb je vaak je geld binnen een paar dagen al terug. Veel cashback acties lopen via de app Scoupy, maar ook via andere wegen worden cashbacks aangeboden. Tegenwoordig zelfs via Tikkie, wat natuurlijk helemaal snel wordt terugbetaald. Ga bij cashbacks vooral voor gratis producten. Koop producten waarbij je zelf nog wat bij betaalt alleen als je ze normaal ook zou kopen én als de korting hoger is dan 50%. Anders kun je ze beter links laten liggen. 

Gratis-product-bij-aankoop acties

Een andere leuke manier om heel veel korting te krijgen zijn de acties waarbij je een gratis product krijgt bij aankoop van iets anders. Dus gratis douchegel bij aankoop van 2 producten van merk x. Als je een beetje rekent en je doet je aankopen op een gunstige manier kun je hier namelijk enorm mee besparen. Krijg je een douchegel van € 5,00 gratis, dan is het niet voordelig om 2 pakjes scheermesjes á € 15,00 te kopen. Is er echter lipbalsem van € 1,00 in diezelfde actie, dan is dat wel heel gunstig. De scheermesjes kun je beter kopen tijdens een 1+1 gratis actie. Hoe duurder het product dat je gratis krijgt en hoe goedkoper het product waar je wel voor moet betalen, des te beter is de actie. Soms wordt er zelfs ook nog korting gegeven op de producten waar je wel voor betaalt. Dat is natuurlijk helemaal lekker! 

CHECK OOK:  Is het goedkoper om alle supermarkten af te gaan?

Overschotten en opheffing

Ik moet heel eerlijk zeggen; dit komt niet veel voor. Als het wel gebeurt is het een heel goede manier om te besparen. Want als een winkel van zijn spullen af moet, vanwege overschotten of omdat ze gaan verbouwen, willen ze nog wel eens flinke kortingen geven. Zo scoorde ik bij de verbouwing van mijn supermarkt een flink aantal sixpacks alcoholvrij bier voor € 1,00. Terwijl de normale prijs meer dan € 4,00 was. En toen Trekpleister om welke reden dan ook een overschot aan vaatwastabletten had, scoorde ik die voor € 1,99, terwijl de normale prijs richting de € 8,00 ging. 

De couponers uit het tv-programma kopen veel producten alleen omdat ze gratis zijn. Waarschijnlijk krijgen ze niet alles op voor de houdbaarheidsdatum is bereikt. Zonde, want dan belandt het in de prullenbak. Je hebt er dan misschien niks voor betaald, maar het milieu telt ook. Mijn advies: sla met korting in wat je op maakt voor de houdbaarheidsdatum. Producten waar géén houdbaarheidsdatum op staat kun je het beste binnen 5 jaar op maken. Zo blijft de kwaliteit en hygiëne gewaarborgd. En bewaar alles zoveel mogelijk droog, koel en uit het zonlicht. Succes met couponen!

Dacht je aan iemand tijdens het lezen? Deel dit artikel dan met hem/haar.